Ahad, 30 September 2018

Aku insaf dengan kenyataan Hadi Awang ...

Hari ini telah menyaksikan pertembungan tujuh penjuru di PRK Port Dikson. Alhamdulillah, selesai sudah tanpa sebarang insiden yang buruk berlaku. Cumanya kita boleh melihat gelagat Saiful Bukhari dan Anwar Ibrahim yang mencuit rasa seluruh pemerhati politik.

Seorang kawan berseloroh, tebal sungguh muka Saiful Bukhari untuk melawan Anwar. Masa kena liwat tak pula melawan. Biarlah, hukum karma akan berlaku. Allah Maha Mengetahui.

Cerita hari ini aku nak tumpukan pada kenyataan Haji Hadi Awang supaya Mahathir tidak menyerahkan tampuk kuasa kepada Anwar Ibrahim seperti petikan akhbar berikut:

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Mahathir tidak sewajarnya melepaskan jawatan di pertengahan penggal untuk memberi laluan kepada Anwar terajui negara, kerana perbuatan itu melanggar moral politik.

Menurutnya, semua pihak sepatutnya menghormati pilihan rakyat pada PRU14 dengan mengekalkan kepimpinan sedia ada sehingga berlakunya PRU15.

“Bagi Pas, biar PRK ini tidak diadakan langsung. Kita lebih suka perdana menteri yang ada habiskan tempoh selagi beliau mampu jalankan tugas. Jangan berhenti di pertengahan jalan, mungkin beliau mahu lakukan pembaikan dalam negara kerana banyak pengalaman,” katanya, pada sidang media selepas menyampaikan ucaptama pada Istiadat Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum (KIDU) ke-14, hari ini.

Ahli Parlimen Marang itu berkata, walaupun Pas tidak sehaluan dengan Mahathir, namun itu bukan caranya melakukan peralihan kuasa.

“Walaupun kami tidak sebati dengan beliau, berilah tempoh yang cukup kepada beliau, jangan selepas beberapa bulan sudah nak tukar,” katanya.

Abdul Hadi berkata, antara sebab Pas meletakkan calon di PRK Port Dickson adalah untuk mengelak individu bernafsu menjadi pemimpin.
“Mesej kita adalah tidak mahu orang yang bernafsu nak jadi ketua, itu kita tak boleh izinkan. Ia bercanggah dengan konsep Islam. Orang yang bernafsu jadi pemimpin, akan anggap itu bukan satu amanah penting, dia mahu jadi ketua sahaja,” katanya.

Mengulas bila masa paling sesuai untuk Anwar terajui negara, katanya, bukan pemimpin itu yang tentukan sebaliknya rakyat.

“Hendaklah kembali kepada Islam, bukan kita yang tentukan siapa. Rakyat tentukan siapa layak. Jangan ada pemimpin yang minta rakyat lantik dia, dalam Islam bukan itu caranya,” katanya.

Ditanya sama ada Anwar rakus mahu memegang tampuk pemerintahan, Abdul Hadi berkata, biarlah rakyat menilai sendiri perlakuan Presiden PKR itu berdasarkan kepada tindak tanduknya.
http://www.sinarharian.com.my/politik/biar-tun-m-tadbir-negara-habis-sepenggal-1.885483


Masih ingat serangan Hadi Awang ke atas Tun Mahathir sebelum PRU 14 yang lalu ketika ditanya mengenai Tun Mahathir yang ingin bertanding di kerusi Langkawi?

"Patutnya dia - seorang doktor - kerja di Klinik 1Malaysia bagi rawatan percuma, buat kebajikan.

"Ini, suruh bertanding (dalam PRU), kesian dia," katanya dengan nada ketawa.

Ucapan itu disiarkan secara langsung di Facebook Abdul Hadi. https://www.malaysiakini.com/news/420090


Kita dapat lihat sini, ada dua situasi. Situasi pertama suruh Mahathir kerja di klinik 1 Malaysia sahaja dari menjadi ahli parlimen. Kemudian apabila PH menang, dia bagi ulasan suruh Mahathir jangan letak jawatan dan bagi ruang kepada Anwar.

Sebab itu aku kata, ini semua lidah bercabang. Ulasan politik dan tolonglah para pentaksub jangan percaya 100% ia dibuat berlandaskan seruan Islam. Yang aku nampak ia hanyalah untuk keuntungan politik.

Politik ini selalu berpusing-pusing. spin, hari ini lain, esok lain. Yang menjadi mangsa ...siapa?

Kita faham, Hadi Awang mengeluarkan kenyataan itu sekadar kenyataan politik. Maksud beliau supaya hubungan antara Mahathir dan Anwar menjadi renggang. PH goyang dan peluang untuk pemimpin PAS menjadi Perdana Menteri terbuka luas.

Bukan ke itu juga rakus namanya?

Mahathir dah bagi jaminan, Anwar pun setuju bagi peluang pada Mahathir memimpin. Dan pada sebelum PRU 14 lagi, semua pemimpin dalam PH sudah setuju untuk melantik Anwar Ibrahim sebagai PM ke 8. Kenapa pula PAS yang cakap tentang moral politik? Siap tambah Islam bagai kat setiap kali kenyataan beliau. Tobat .. aku dah insaf untuk memangkah PAS.

p/s: kalau ada pembaca yang nak letak iklan kat blog aku, boleh klik sini. Aku bukan dapat tajaan Mahathir ke Anwar ke. hahahaha.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

2 respon:

Tanpa Nama berkata...

1 dendam kesumat cif lebai terhadap anwar
tak berkesudahan
2 insyaallah, jk anwar jd pm, cif lebai
akan bawa delegasi dia pergi minta
sedekah bg pihak tganu dan ktan

Unknown berkata...


chef lobai malang marang ni tak insaf 2 lagi kalah teruk seluruh malaysia masih bernafsu umtuk menang .dalam dua prk lalu kalah ,ini kali di port dickson akan terima kekalahan lagi masih bercakap besar lagi fuhhhhhhhhhhhh