Rabu, 12 Ogos 2015

Mengapa kita asyik dapat menteri ‘bodoh sombong’?

 Berikut adalah satu cadangan – mari kita mulakan satu acara tahunan, di mana kita sampaikan "anugerah" kepada menteri-menteri di bawah pelbagai kategori.

Ia akan menjadi satu cara bagi rakyat memberitahu menteri-menteri betapa kita "menghargai" mereka dan "kebijaksanaan" mereka.

Jika anugerah sebegini diberikan, pasti Menteri di Jabatan Perdana Menteri Shahidan Kassim akan memenangi anugerah bagi "paling banyak memberikan kenyataan bodoh" tangan ke bawah.

Kenyataan terbarunya?

Beliau menyatakan yang kenyataan dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Malaysia yang dipindahkan minggu lepas (dan kemudian dipulangkan semula) adalah disebabkan "tekanan terhadap mereka supaya bertindak balas terhadap berita yang disensasikan di media sosial"
.
Adakah ini masuk akal? Tidak? Teruskan membaca, kerana apa yang hadir seterusnya turut tidak masuk akal.
 
The Malay Mail Online memetik Shahidan sebagai berkata bahawa kedua-duanya ditahan kerana mengeluarkan kenyataan umum berikutan tindakan polis terhadap pegawai SPRM.

"Mereka terkejut dan tidak dapat menumpukan perhatian. Dan disebabkan cerita-cerita yang disensasikan media sosial, mereka tertekan," beliau dipetik berkata.

Biar betul?

Shahidan berkata yang sebagai penjawat awam, kedua-dua mereka tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan media secara unilateral, kerana ini bertentangan dengan peraturan perkhidmatan awam.

Bahri dan Rohaizad
Bahri dan Rohaizad

Tetapi hakikat sebenarnya, pegawai-pegawai SPRM ini – Bahri Mohamad Zin dan Rohaizad Yaakob – tidak melalui apa-apa cara mempengaruhi atau diracuni oleh media sosial.

Kami percaya mereka adalah profesional yang menjalankan tugas mereka dan tidak akan terpengaruh untuk bertindak balas berdasarkan apa yang mereka baca di media sosial.

Kedua-dua mereka kecewa kerana tidak dibenarkan untuk melakukan pekerjaan mereka, mungkin oleh mereka yang berkuasa. Satu-satunya "tekanan" terhadap mereka datang dari "tangan ghaib" (menurut Bahri), yang mahu siasatan ke atas dana RM2.6 bilion itu dihentikan tak kira apa.

Media sosial hanya terlibat dalam tindakan melepaskan kekecewaan yang dirasai oleh kedua-dua pegawai ini, jika tidak ia tidak akan disedari.

Kenyataan yang sedemikian tidak menghairankan, kerana dibuat oleh orang yang turut mencadangkan supaya kem kematian Wang Kelian di Perlis, dijadikan tarikan pelancong.

Lebih memburukkan keadaan, selain menjadi menteri, Shahidan juga diamanahkan dengan keselamatan negara, atas kapasitinya sebagai pengerusi Majlis Keselamatan Negara.
 
Kita berharap bahawa mungkin mereka lemah dalam satu bidang, tetapi cemerlang dalam bidang lain. Ini jelas tidak berlaku dalam kes Shahidan.

Beliau baru-baru ini dipetik menolak cadangan bahawa rondaan bersama jiran-jiran Malaysia akan membantu membendung insiden lanun di Selat Melaka dan Laut China Selatan.

Itu sebenarnya adalah cadangan daripada rakan Kabinetnya – Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein.

Shahidan berkata Malaysia mempunyai aset yang mencukupi untuk membuat rondaan di perairan negara tanpa perlu bergantung kepada bantuan dari Thailand, Indonesia dan Singapura.

"Setakat yang saya tahu, saya tidak bersetuju dengan cadangan itu kerana laut yang terjejas itu berada di bawah bidang kuasa kita.

"Thailand dan Indonesia tidak pernah menjemput kita untuk membuat rondaan di perairan mereka. Jadi mengapa kita perlu melakukan perkara yang sama, kerana akan berlakunya kekeliruan dari segi bidang kuasa dan undang-undang," katanya.

Ini digelar orang Melayu sebagai "bodoh sombong".

Sama ada betul atau tidak Malaysia mempunyai aset yang diperlukan, hakikatnya adalah kita gagal teruk dalam mengawal aset marin kita dan juga memastikan negara kita bebas daripada diceroboh.

Jika aset kita begitu berkesan, mengapakah berlakunya peningkatan dalam jumlah kapal dagang tempatan yang menjadi mangsa lanun di perairan kita?

Apa malunya mengakui kesalahan, dan mengakui perlukan bantuan apabila ianya sangat-sangat diperlukan?

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: