Ahad, 12 Julai 2015

Cadangan tubuh parti baru mungkin ditangguhkan kata SALAHUDDIN AYUB

Rancangan untuk membentuk satu pakatan pembangkang baru selepas sambutan Hari Raya Aidil Fitri ini telah ditangguhkan berikutan kelewatan dalam menubuhkan sebuah parti baru untuk menggantikan kepada PAS, The Star melaporkan hari ini.

Laporan itu berkata ini kerana ahli-ahli PAS yang progresif yang digulingkan dalam pemilihan parti baru-baru ini tidak bersedia untuk meninggalkan parti Islam itu.

Setelah menukar nama mereka kepada "Gerakan Harapan Baru" (GHB) dari G18, timbalan pengerusi kumpulan itu Salahuddin Ayub berkata parti baru itu hanya akan ditubuhkan selepas mereka telah mengkaji setiap aspek perkara itu dengan teliti.

"Kami tidak merancang untuk menubuhkan sebuah parti baru untuk mencabar PAS. Fokus kami adalah untuk memperjuangkan nasib rakyat yang menderita dari segi kewangan dan sosial, " ... yang dipetik sebagai berkata.

Beliau berkata GHB tidak tergesa-gesa untuk membentuk sebuah parti baru walaupun harapan DAP menggantikan PAS dengan parti baru puak pembangkang selepas Hari Raya, sambil menambah bahawa kemungkinan perlu dipertimbangkan dengan teliti.

Sebelum membuat keputusan, kumpulan itu juga akan mendapat maklum balas daripada akar umbi, penyokong dan lain-lain, kata Salahuddin.

"Membentuk sebuah parti baru tidak mudah. Ia akan menjadi satu tugas yang sukar memastikan kelangsungan hidup jangka panjang, "beliau dilaporkan sebagai berkata.

G18 telah ditubuhkan selepas DAP dan PKR secara rasmi mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat (PR) gabungan itu tidak wujud kerana tidak ada lagi mana-mana kerjasama antara DAP dan PAS.

Ini diikuti cadangan Dewan Ulama PAS untuk memutuskan hubungan dengan DAP di Muktamar PAS ke-61 di Kuala Selangor pada bulan lalu dan permintaan DAP bahawa ahli-ahli PAS mengosongkan jawatan kerajaan mereka dalam kerajaan Pulau Pinang.

Walaupun Pakatan secara zahirnya sudah berkubur namun ianya, tidak akan menjejaskan perjalanan kerajaan negeri-negeri Pulau Pinang dan Selangor yang mempunyai ahli-ahli politik dari DAP, PKR dan PAS.

GHB dilaporkan merancang suatu roadshow di seluruh negara dan akan menyokong kempen mereka untuk politik "Harapan Baru" atau "Harapan Baru dan Dream" selepas sambutan Hari Raya.

Kumpulan pro PR Pasma sebelum ini berkata ia akan bekerjasama dengan GHB dan pertubuhan-pertubuhan Islam yang lain bukan kerajaan dalam membentuk sebuah parti baru untuk menggantikan PAS dalam Pakatan.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

9 respon:

lagu tu laa berkata...

jangan sampai kita makan kuah ja! jangan sampai kata2 haji hadi akan jadi kenyataan iaitu 'TENGGELAM' harap progesif jangan duk kluk klek pula.

Tanpa Nama berkata...

hendak seribu daya

klu tak nak seribu daleh

adakah FITNAH konar & putar...diangap sbg parti Islam?

yg lambat bertangguh2 tu eloklah telan PILKUDA jd barua

Tanpa Nama berkata...

hendak seribu daya

klu tak nak seribu daleh

adakah FITNAH konar & putar...diangap sbg parti Islam?

yg lambat bertangguh2 tu eloklah telan PILKUDA jd barua

ras abu berkata...

ingatlah - parti serpihan yg diwujudkan oleh pemimpin kecewa dengan parti asalnya pasti akan berkubur.

janganlah jadi barua DAP

Unknown berkata...

GAHARU = Lembu DAP

Tanpa Nama berkata...

Kekal usaha anda untuk terus maju dengan Parti baru. PAS selagi ada kelompok ini ianya tidak berubah. Kepimpinan mereka berminat dengan UMNO.

Tanpa Nama berkata...

Kekal usaha anda untuk terus maju dengan Parti baru. PAS selagi ada kelompok ini ianya tidak berubah. Kepimpinan mereka berminat dengan UMNO.

Tanpa Nama berkata...

Nak rakam pakailah iphone ke s6 ke. Bodoh punya melayu or cina yg rakam!

Tanpa Nama berkata...

Lagi lingkup la MELAYU kalu PASMA jadi,la ni pun dh BOSS IS ALWAYS RIGHTS!!!..smpai hilang AKAL kata KOMUNIS di BKT KEPONG dulu PEWIRA NEGARA????.tngok le penang/SINGAPORE??..xtau la pa jadi MELAYU 10tahun akan datang,yg pompuan nk jadi puteri DAP,bukak Mata,celik Hati,Tenung dgn AKAL..bukak Mata,jgn nk jadi sepet lak..