Rabu, 19 Mac 2014

MH370: Ada sesuatu 'pelik' apabila co-pilot menyebut "baik, selamat malam"

Bahasa Ko-Pilot Mendedahkan Dia Sedang Mengawal & Menyelamatkan MH370

"Baik, selamat malam,” adalah kata-kata terakhir dari kokpit pesawat MH370.


Cuba kita menyebut perkataan "Baik" dalam 3 situasi. Ketika kita tenang, stress dan marah.


Ketika dalam keadaan tenang kita akan mengucapkan kata-kata "Baik" dengan penuh kegembiraan, meraikan dan hati yang seronok.
{baca lagi klik butang papar ... }




Sebaliknya, jika ianya diucapkan di dalam keadaan tertekan atau ketakutan, kita akan bercakap "Baik" dengan raut wajah berkerut, cepat dan pendek.


Sebaliknya juga, jika kondisi ketika itu dalam keadaan marah cara kita mengucapkan "Baik" sudah tentu dengan kadar ucapan yang pendek dan laju, mimik muka masam dan panas, benci dan geram.


Dalam konteks MH370, pihak berkuasa MAS menyatakannya kata-kata di atas disebut oleh pembantu juruterbang, tetapi tidak dijelaskan dalam kondisi yang bagaimana ianya diucapkan.


Juruterbang dikatakan berumur 27 tahun, biologi dan psikologi seseorang yang berusia 27 tahun adalah sudah cukup matang, baik, boleh kontrol keadaan tetapi boleh jadi terkejut, ketakutan, mengikut arahan, berfikiran separuh panjang sekiranya berhadapan dengan situasi sulit.


Jika anda membaca ilmu psikik nombor 2 + 7 = 9. Angka 9 adalah angka yang bagus untuk seseorang seperti pembantu juruterbang itu untuk meningkat di dalam kariernya dan kehidupannya. Datuk Dr. Fadzillah Kamsah mungkin boleh memberi ulasan lebih baik perkara ini kerana beliau mempunyai ilmu yang lebih baik. Saya hanya membaca daripada sumber yang lain.


Kita harus mengambil kira juga, ko-pilot turut bertandang di surau kediamannya dan juga beramah mesra dengan jirannya. Maknanya beliau bukan seorang yang suka menyendiri atau mengasingkan diri. Ko-pilot juga ditunjukkan seorang yang friendly, mesra, mempunyai ramai kawan dalam dan luar negeri. Maka, saya menolak teori ko-pilot menghadapi masalah mentaliti atau psikologi.


Kembali kepada perbualan terakhir tadi. Perkataan kedua dan ketiga ialah "Selamat Malam". Kenapa bukan Selamat Pagi? Pukul 1.07am hingga 1.30am adalah waktu pagi bukan?


Jika benar, maknanya pembantu juruterbang itu dalam keadaan keliru, ketakutan, tidak sedar apa yang dijawabnya dan kebingungannya. Percakapan beliau tidak seiring dengan minda (mind) di mana beliau tidak dapat membezakan waktu 'pagi' dan waktu 'malam', ketika kondisi stress.


Dalam konteks itu juga, ko-pilot tersebut kelihatan mengikut arahan seseorang kerana tidak banyak perkataan keluar dari mulutnya. Jika lebih perkataan, sudah tentu beliau dalam kondisi gembira, senang hati dan enjoy the flight.


Jika anda mendengar dengan teliti perbualan pilot atau ko-pilot di mana-mana syarikat penerbangan ketika dalam keadaan kecemasan sepertimana apa yang pernah terjadi kepada JAL Airlines, MAS, Adam Air, Ethiopian Airlines, Lufthansa ataupun Shuttle Colombia, kita akan mendapati ada sesuatu yang luar biasa berlaku dengan perbualan dalam kokpit MH370. Semua perbualan dalam kokpit penerbangan-penerbangan di atas, saya tidak jumpa satu pun rakaman yang begitu ringkas dan pendek!


Oleh itu, saya melihat daripada sudut percakapan "baik, selamat malam" yang diucapkan oleh ko-pilot tidak dalam keadaan normal sebaliknya dalam keadaan berlaku sesuatu yang di luar kebiasaan.


Perbualan terakhir itu berlaku 11 minit sebelum MH370 hilang dari radar kawalan lalul lintas udara Malaysia pada jam 1.30 pagi, 8 Mac.


Jika ditolak 1.30 - 11 minit, maknanya perbualan itu dicatat dalam minit yang ke 1.19 dan 1.21. Tidak mungkin 3 perkataan itu diucap dalam tempoh 5 saat!


Ini juga bermakna sebelum ACARS dimatikan pada 1.30am, berlaku percakapan lain dan perbuatan lain di dalam kokpit dalam tempoh beberapa minit itu! ACARS itu sepatutnya berfungsi lagi sehingga 1.37 menurut pihak MAS bukan.


Daripada aspek bahasa "baik, selamat malam" yang saya huraikan di atas jelas menunjukkan penggunaan bahasa ko-pilot itu dia dalam keadaan ditekan, tertekan tetapi berjaya mengawal keadaan.


Maksud saya 'berjaya mengawal' keadaan ialah ko-pilot berjaya memberitahu kepada kita bahawa dia sedang berusaha mengawal emosinya, dia sedang berusaha mengendalikan kokpit dan dia mahu kita tahu bahawa dia memerlukan bantuan segera.


Nota : "Jika saya berpeluang mendengar perbualan ko-pilot itu daripada aspek intonasi bahasanya, tempoh masa perbualan, cara alat perbualan itu dimatikan, bunyi backround perbualan itu, status kebisingan ketika berbual dan sebagainya, saya mungkin boleh memberi ulasan yang lebih tepat". Wallahu'alam.


Abu Syifa
http://www.al-azharrisiddiq.com

# sila like "kami undi pakatan rakyat"




RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

2 respon:

Tanpa Nama berkata...

Salam, isu MH370 lama kelamaan mengundang persepsi buruk kepada malaysia. Dr laut china selatan , laut andaman kini lautan hindi di perluaskan operasi sampai barat laut australia. Kalau di teliti dr awal radar tentera dan buat keputusan awal mungkin masalah ini dpt di atasi sedikit sebanyak. Pencarian yg terlalu lama di laut china selatan dan sekitar laut andaman memberi masa lebih kepada perampas tersebut menyembunyikan atau melupuskan bukti. Pihak us dah hint ' MH370 mungkin terhempas di lautan hindi' semasa pihak SAR memberi tumpuan ke laut china selatan. Kenapa pihak china yg berkemampuan tidak mengarahkan 10 satelit membuat pencarian di sekitar lautan hindi? Setiap statement dr pentagon harus diambil kira dan klu2nya yg harus di teliti. Mustahil MH370 menghala ke arah india disebabkan teknologi yg ada pd negara tersebut dn dr segi ketenteraan. Jika diteliti krisis dunia semuanya berpunca dr pentadbiran us. Mustahil pentagon tidak mempunyai maklumat radar. Keadaan ini disengajakan dan peluang us untuk melagakan malaysia dengan negara2 lain terutamanya china. Taktik 'air tun back' hanyalah untuk melengahkan pencarian dari MH370 dikesan. Kawasan yg kurang pemantauan radar secara fakta mmg di sekitar selatan lautan hindi. Us dr awal lg telah mengerahkan kapal kelas pemusnah ke lautan tersebut di ikuti pesawat canggih yg mampu memantau sekitar lautan tersebut dgn alasan wayang lapuk ' membantu malaysia dlm operasi SAR'. Teknologi boeing 777 bukan mcm basikal pakai dynamo sangkut pada tayar nk nyalakan lampu. Saiz pun sebesar bagunan. Teknology AWACS 'fly by wire' dgn system autopilot...antara kecanggihan pemanduan boeing. Dr sini 'senario' permainan antarabangsa memang ketara menjadikan malaysia mangsa keadaan dlm isu MH370. Tuduhan ke atas pilot dan co pilot memang menjengkelkan dan tidak berasas sama sekali walaupun aku mmg anti pkr gila2. Tidak mungkin orang yang beragama islam hilang akal mahu membunuh diri. Statement bangang 'pilot membunuh diri'. Kenapa pihak pertahanan tidak meminta rekod radar sekitar lautan hindi secara rasmi dr pentagon.'TAKUT' atau mahu mengelak dr terjadi sesuatu prkara buruk pd malaysia? Pd yg mengikuti dr awal tragedi ini sehingga ke hari ini akan nampak 'foul play' dan MH370 masih belum ditemui. Kita doakan semoga isu ini akan berakhir dgn sebaik2 kesudahan. Amin.......

Tanpa Nama berkata...

selamat malam bukankah sudah teribiasa dikalangan orang Malaysia. pukul 2 pg pun masih cakap selamat malam.