Jumaat, 28 September 2018

Simpati dengan UMNO ...Hadi Awang tak akan hadir PAU

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak akan menghadiri Perhimpunan Agung Umno (PAU) yang bermula hari ini hingga Ahad, kata timbalannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menurutnya, Hadi terikat dengan aturcara lain yang telah ditetapkan sebelum ini.

“Saya difahamkan beliau (Abdul Hadi) ada program lain. Saya akan hadir. Timbalan presiden akan hadir,” kata Tuan Ibrahim kepada pemberita di Port Dickson malam semalam.

Tuan Ibrahim berkata PAS belum lagi memutuskan jumlah pemimpinnya yang bakal tampil pada PAU yang berlangsung hari ini hingga 30 September.

“Kita putus dalam peringkat parti dapat jemputan daripada Umno. Mereka juga hadir di Muktamar PAS.

“Kita akan juga hadir di PAU. Jumlah nanti akan tengok berapa orang hadir yang mewakili dewan-dewan dan pusat,” katanya.

Pada 15 September lalu. Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengetuai delegasi pemimpin Umno ke muktamar PAS di Kuala Terengganu.

Antara yang mengiringi Ahmad Zahid ialah dua naib presiden parti itu - Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Datuk Seri Mahdzir Khalid, serta Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa.

Mengenai kabinet bayangan yang ditubuhkan BN, Tuan Ibrahim berkata PAS juga ada mewujudkan jawatankuasa sendiri untuk memantau kerajaan persekutuan Pakatan Harapan.

Justeru, tidak ada keperluan untuk mereka menyertai kabinet bayangan BN.

“Kita di peringkat parlimen, kita dah buat senarai MP PAS untuk monitor setiap kementerian yang ada.

“Ini kita dah buat awal sebelum Umno di mana 18 MP PAS ditugaskan untuk monitor setiap kementerian yang ada sama ada memberi maklumat atau perkara yang berbangkit. Kita dah tugas awal penggal parlimen.

“Kita dah ada, jadi tak perlu (sertai dengan BN)," kata Tuan Ibrahim yang juga adalah Ahli Parlimen Kubang Kerian .

Rabu lalu, BN membentuk kabinet bayangannya yang terdiri daripada Ahli Parlimen dari Umno, MIC, MCA dan Parti Bersatu Rakyat Sabah.

Setiausaha Agung Umno menggalakkan Ahli Parlimen dari Gagasan Sabah dan Gabungan Parti Sarawak untuk menyertai jawatankuasa itu.

Walau bagaimanapun, beliau tidak menyebut tentang PAS.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: