Isnin, 4 Jun 2018

Hal syariah bukan bidang kuasa Peguam Negara

Idea mengenai Peguam Negara seharusnya dalam kalangan orang Melayu dan Islam supaya boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong mengenai perkara berkaitan syariah adalah bertentangan dengan apa yang digubal dalam Perlembagaan Persekutuan.

Memetik laporan MStar, pakar undang-undang perlembagaan, Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi berkata, perkara 145(3) meletakkan sebarang prosiding yang membabitkan mahkamah syariah di luar kuasa Peguam Negara.

Katanya, klausa tersebut menyebut Peguam Negara mempunyai kuasa untuk mendakwa dalam semua perkara kecuali perkara berkenaan mahkamah syariah, mahkamah anak negeri atau mahkamah tentera.

"Pertikaian mengenai pelantikan seorang Peguam Negara bukan Islam adalah tidak berperlembagaan, boleh dikatakan sebagai tidak masuk akal.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

Penasihat Undang-Undang YDPA sengaja nak membuatkan Agong nampak tak tahu undang-undang. Kalau tak dihukum Little Napolean yang memperbodohkan Agong, habislah. Jangan jadi Raja Boneka yang dikawal sudah, ikut Perlembagaan bukan ikut Penasihat 25%!