Sabtu, 23 September 2017

Siapa pula broker untuk Najib beli Boeing?

Selepas Sukan SEA, Najib menonjolkan pula kunjungannya ke Amerika atas jemputan Donald Trump yang dianggapnya suatu peluang terbaik untuk menonjolkan beliau bukanlah buruan DOJ atau FBI.

Namun, sebelum pun beliau berlepas ke Amerika, tujuan itu telah pun musnah apabila pentadbiran Amerika menjelaskan kunjungan Najib tiada kena-mengena dengan DOJ. Siasatan dan tindakan DOJ, kata mereka, akan tetap diteruskan tanpa apa-gangguan.

Di samping ketibaan Najib di Amerika tiada sambutan rasmi, tiada permaidani merah, tiada kereta rasmi, tidak diberi kediaman rasmi, malah menyewa sendiri hotel kepunyaan keluarga Trump, lebih memburukkan imej Perdana Menteri di mata 31 juta rakyat Malaysia ialah berhubung ungkapannya mahu membantu mengukuhkan ekonomi negara kuasa besar itu.

Siapa kita mahu membantu ekonomi Amerika?

Menawarkan wang KWSP untuk melabur di Amerika bagi projek-projek infrastruktur di ketika nilai ringgit begitu lemah, jelas adalah pilihan yang tidak munasabah, selain kemudahan infrastruktur dalam Malaysia sendiri banyak yang masih kurang dan tidak teratur.

Najib kemudian mengumumkan untuk membeli pesawat Boeing yang mencecah RM50 bilion. Di ketika MAS membuang ribuan pekerja, mengecilkan saiz syarikat dan menamatkan beberapa laluan antarabangsa, membeli banyak pesawat baru tentu saja menimbulkan banyak persoalan.

Oleh kerana MAS sudah lama menggunakan sistem pajakan, ada kebarangkalian pesawat itu adalah untuk syarikat pemajak yang kemudian MAS akan memajaknya dalam tempoh yang panjang.

Pembelian RM50 bilion ini juga menimbulkan pertanyaan, berapa komisyen yang bakal diperolehi oleh pihak yang mengaturnya?

Kata mereka, jika membeli kapal selam yang berharga tidak sampai RM5 bilion dahulu pun Razak Baginda boleh dapat komisyen RM500 juta, berapa pula broker baru akan dapat habuan melalui pembelian RM50 bilion ini?

Siapakah pula broker baru tersebut?

Lantaran itu, berkunjung ke Amerika sama-sekali tidak memberi kelebihan kepada Najib untuk mengadakan pilihanraya dalam waktu yang terdekat ini. | Shahbudin dot com

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

Begitulah harta rakyat dibahagi2kan antara penyamun