Ahad, 31 Mei 2015

Jepun dilanda gempa bumi lagi .. 8.5 magnitud

TOKYO: Gempa bumi 8.5 magnitud menggegarkan Pantai Timur Jepun petang tadi, menyebabkan bangunan termasuk di Tokyo bergegar tetapi tiada amaran tsunami serta tiada laporan kerosakan kerana gempa berlaku jauh di dalam bumi.

Selain itu, tiada juga laporan masalah di loji nuklear Fukushima Dai-ichi yang terjejas teruk empat tahun lalu selepas digegarkan gempa 9.0 pada skala richter.

Gempa itu berpusat di pulau terpencil Ogasawara di selatan Tokyo, terjadi pada kedalaman 590 kilometer, bagaimanapun dapat dirasai di sebahagian besar negara itu.

"Memang rasa bergegar beberapa ketika. Memang menakutkan kerana sudah lama tidak lalui pengalaman sebegitu," kata Michiko Orita, seorang penduduk pulau Hahajima seperti yang dipetik stesen TV, NHK.

Sementara itu Pakar Gempa Bumi di Universiti Tokyo, Naoki Hirata, berkata ia memang gempa kuat tetapi mujurlah ia berlaku sangat jauh di dalam bumi.

"Tapi, gegarannya boleh dirasi di kawasan luas, ..cuma ia sangat dalam, tiada ancaman tsunami," katanya.

Pada 11 Mac 2011, gempa bumi 9.0 magnitud mencetuskan tsunami menyebabkan lebih 20,000 terbunuh serta menjejaskan satu reaktor loji nuklear Fukushima Dai-Ichi. - AP

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: