Selasa, 21 Oktober 2014

'Penganjur, peserta acara sentuh anjing wajib taubat'

Mufti Kelantan mahu penganjur program 'I Want To Touch A Dog' dan umat Islam yang menyentuh anjing dalam majlis itu Ahad lalu, wajib bertaubat kerana dianggapnya mempersendakan hukum Allah.

Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata perbuatan menyentuh secara sengaja itu haram kerana anjing adalah najis mughallazah (najis yang berat) dan bertentangan dengan mazhab Syafie, lapor Sinar Harian hari ini.

“Jika dianjurkan oleh orang Islam, dia sebenarnya menghina hukum Allah dan boleh dianggap sebagai sindiran tajam terhadap kewibawaan umat Islam. Bertaubatlah," katanya seperti dilapor akhbar itu.

“Memang sedih dengan gejala tidak sihat berlaku akhir-akhir ini. Lepas satu ada lagi yang lain ditimbulkan dengan sengaja dalam masyarakat kita,” katanya dipetik.

Sementara itu Utusan Malaysia pula menakrifkan program itu sebagai "jarum halus" menyebarkan liberalisme dengan memetik pandangan beberapa tokoh agama.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Tan Sri Abdul Shukor Hussin menyatakan tidak perlu ada fatwa atau hukum baru yang perlu diletakkan kerana jelas perbuatan itu haram kepada seluruh umat Islam.

Dalam laporan akhbar itu, beliau turut mempersoalkan motif penganjur mengadakan acara itu di Bandar Utama, Petaling Jaya hujung minggu lalu sekalipun beliau tidak menafikan anjing mempunyai kemuliaan tersendiri sebagai makhluk Allah.

Menurut beliau lagi, acara seumpama itu tidak bersesuaian diadakan di negara ini walau apa pun tujuannya.

"Apakah penganjur berbuat demikian kerama mahu mempromosikan fahaman liberalisme yang jelas akan menimbulkan ketidakharmonian dalam kalangan umat Islam negara ini?" kata beliau dipetik akhbar itu.

Turut mempersoalkan motif penganjuran kempen itu, pendakwah popular Kazim Elias pula berkata program sebegitu tidak boleh dipandang ringan kerana akan membawa bahaya lebih besar di samping melibatkan urusan ibadah.

"Mana boleh saja-saja bela, saja-saja hendak pegang. Sebab apa hendak pegang? Isu apa? Hendak jadikan anjing sebagai apa? Mula-mula pegang kemudian bela, kemudian masuk ke dalam rumah dan kemudian?

"Binatang mughallazah ini sama seperti babi. Lepas ini buat pula kempen pegang babi dengan melawat ke pasar babi dan kemudiannya melarat ke makan babi pula," kata dipetik dalam satu lagi laporan.

more updates ..



# sila like "kami undi pakatan rakyat"




RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

la taqyin berkata...

Minta tuan blog siarkan artikel ini,
http://islamqa.info/id/69840