Jumaat, 25 Oktober 2013

Selangor: Dulu gengn ibu tunggal kantoi .. sekarang geng saman air pula

Mahkamah Rayuan membatalkan saman 711 pengguna terhadap kerajaan negeri Selangor dan dua lagi berhubung isu air percuma.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Zaharah Ibrahim membuat keputusan itu selepas membenarkan rayuan kerajaan negeri Selangor, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) bagi membatalkan saman berkenaan.

Panel itu, yang turut dianggotai Datuk Anantham Kasinater dan Datuk Abang Iskandar Abang Hashim, bagaimanapun tidak membuat sebarang perintah berhubung kos.

Kerajaan negeri Selangor, Abdul Khalid dan Syabas mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 4 Februari lepas yang menolak permohonan mereka untuk membatalkan saman itu.

baca lagi ..


Responden merupakan penduduk Shah Alam yang memfailkan saman pada 11 September tahun lepas menuntut ganti rugi lebih RM400,000 selepas mendakwa tidak menerima subsidi air seperti yang dijanjikan kerajaan negeri Selangor.

Penyataan tuntutan mereka mendakwa semasa kempen pilihan raya umum 2008, kerajaan negeri Selangor berjanji pengguna domestik dengan kadar penggunaan 20 meter padu sebulan akan menikmati subsidi air iaitu percuma.

Berdasarkan manifesto itu, mereka mendakwa setiap pengguna domestik dengan Syabas adalah layak menerima subsidi bulanan sebanyak RM11.40 dan meskipun kerajaan negeri melaksanakan Skim Air Percuma pada 1 Jun 2008, mereka tidak menerimanya.

Mereka turut mendakwa Abdul Khalid kemudian menjelaskan bahawa pengguna dengan meter penggunaan air yang besar tidak layak menerima subsidi itu.

Selain ganti rugi, mereka menuntut perintah injunksi mandatori agar Syabas mengeluarkan bil air dengan rebat yang dijanjikan, faedah empat peratus setahun dan relif lain yang difikir wajar oleh mahkamah.


cerita mak-mak janda yang gagal saman Selangor boleh rujuk
sini

Responden diwakili peguam T.Geetha, kerajaan negeri Selangor dan Abdul Khalid oleh Edmund Bon manakala peguam Gopal Sreenevasan mewakili Syabas. - Bernama

UNTUK REKOD .. INI PENEJELASABN KERAJAAN SELANGOR

SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor belum bercadang untuk memberi subsidi kepada pemilik rumah pangsapuri yang ingin menukar meter pukal kepada meter individu untuk menikmati pemberian 20 meter padu air percuma di negeri itu.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar A.Samad berkata, sekiranya penduduk pangsapuri berbuat demikian mereka perlu menanggung sendiri kos penyelenggaraan serta mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

“Kos penyelenggaran berjumlah RM130 atau lebih untuk menukar meter pukal kepada individu perlu ditanggung sepenuhnya oleh pemilik rumah berkenaan. Setakat ini kerajaan negeri tidak ada cadangan untuk beri subsidi kepada penukaran meter pukal kepada individu.

“Kajian masih dijalankan oleh Majlis Tindakan Ekonomi Selangor juga sedang menstruktur semula caj air domestik bagi kawasan pangsapuri,” katanya ketika menjawab soalan lisan Shahrum Mohd Shahrum (BN-Dengkil) yang meminta kerajaan negeri memberi penjelasan sama ada caj domestik air bagi pengguna meter pukal di pangsapuri akan distruktur semula atau tidak.

Mengulas lanjut, Iskandar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Cempaka berkata, pada caj domestik bagi pengguna meter pukal hanya boleh distruktur semula secara menyeluruh sekiranya kerajaan negeri dapat mengambilalih syarikat konsesi air di Selangor.

“Kita memang menggalakkan migrasi meter air pukal kepada meter individu. Justeru kita telah menubuhkan Jawatankuasa Permai, yang merupakan ‘one stop centre’ (pusat sehenti) untuk penduduk pangsapuri melakukan migrasi meter air ini.

“Apabila mereka menggunakan meter individu mereka boleh terus menikmati pemberian 20 meter padu air percuma seperti yang dijanjikan oleh kerajaan negeri,” katanya.



# sila like "kami undi pakatan rakyat"








RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: