Isnin, 19 November 2018

Sultan arah turun papan tanda pelbagai bahasa

Sultan Selangor menitahkan supaya semua papan tanda yang menggunakan dua bahasa di Shah Alam diturunkan dan digantikan dengan bahasa Melayu secepat mungkin.

Menurut satu kenyataan setiausaha sulitnya, Mohamad Munir Bani, penukaran tersebut diharapkan dilaksanakan sebelum sambutan ulang tahun hari keputeraan Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Sultan Selangor telah menitahkan supaya semula papan tanda jalan yang mempunyai tulisan Cina di Shah Alam ditanggalkan dan digantikan dengan papan tanda jalan dengan satu bahasa sahaja iaitu bahasa Melayu.

"Operasi penukaran papan tanda jalan ini hendaklah dilaksanakan dengan segera dan dapat diselesaikan selewat-lewatnya sebelum tarikh sambutan ulang tahun Hari Keputeraan ke-73 Sultan Selangor iaitu pada 11 Disember 2018," menurut kenyataan tersebut.

Isu papan tanda itu timbul ekoran kenyataan Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) Dr Saleeh Rahamad semalam.

Menurut Saleeh mana-mana papan tanda nama jalan yang sebelum ini disediakan dalam bahasa Melayu dan jawi oleh pihak berkuasa tempatan perlu dikekalkan.

Katanya tidak wajar mana-mana pihak menukarnya ke tulisan bahasa lain.

Terdahulu, seorang penduduk Shah Alam di akaun Twitternya mempersoalkan keperluan papan tanda nama di jalan kawasannya bertulisan Cina.

Sementara itu, setiausaha politik menteri besar Selangor, Borhan Aman Shah berkata pihaknya mengambil maklum berhubung titah baginda.

"Menjunjung kasih atas titah Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor. Arahan telah dikeluarkan untuk menurunkan papan tanda serta merta," katanya.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

YB dan Exco terbabit kena game dengan orang dalam hahaha....