Sabtu, 15 Ogos 2015

AG akan tunduk kepada tekanan politik .. sanggup jadi barua?

Bank Negara mencadangkan tindakan penguatkuasaan berhubung siasatan terhadap syarikat pelaburan negara kontroversi 1MDB, kata gabenor bank pusat itu Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

Katanya, cadangan itu dinyatakan dalam kertas siasatan yang diserahkan kepada peguam negara minggu ini.

“Bank ini telah menyerahkan kertas siasatan kepada peguam negara dengan cadangan untuk tindakan penguatkuasaan yang sesuai,” katanya.

Ini penampilan sulung Zeti dalam beberapa minggu setelah beliau dan agensi-agensi penguatkuasaan lain menjadi perhatian susulan siasatan mereka, lapor Malaysiakini.

Siasatan itu juga ditunggu-tunggu kerana ia melibatkan kemasukan RM2.6 bilion wang derma ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dalam tempoh itu peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah digantikan, yang kemudian menyaksikan pasukan siasatan khas terbubar.

Pasukan itu pada mulanya disertai Bank Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis dan Jabatan Peguam Negara.

SPRM dan Bank Negara bagaimanapun meneruskan siasatan mereka.

Bagaimanapun, muncul kontroversi baru apabila pegawai SPRM disiasat polis berhubung dakwaan kebocoran draf kertas pendakwaan pada Najib dan Zeti pula dihamburkan pelbagai dakwaan liar di Internet.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: