Rabu, 29 Julai 2015

Muhyiddin memang cari nahas - Nazri Aziz

Penyingkiran Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada jemaah menteri tidak mengejutkan kerana beliau memang terang-terangan melanggar keputusan Kabinet berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Datuk Seri Nazri Aziz.

Menteri pelancongan dan kebudayaan itu berkata, ucapan Muhyiddin pada mesyuarat Umno bahagian Cheras Ahad lalu keterlaluan hingga tidak dapat dibendung lagi mengakibatkan tindakan tersebut diambil.

"Dalam Kabinet, kita sudah bersetuju, hanya Husni boleh cakap mengenai 1MDB sehinggalah pasukan petugas khas selesai menjalankan tugasnya," katanya merujuk kepada Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

"Tetapi beliau (Muhyiddin) tidak patuh kepada keputusan Kabinet dan terus melancarkan serangan Ahad lepas ketika mesyuarat Umno Cheras itu,” katanya.

Bercakap kepada The Malaysian Insider dari Milan, Italy, Nazri berkata pelantikan menteri Kabinet merupakan prerogatif perdana menteri dan Datuk Seri Najib Razak hanya melantik mereka yang setia kepadanya.

“Pertamanya, Kabinet memang prerogatif perdana menteri, dan sudah tentu beliau perlu melantik mereka yang setia kepadanya dan mereka yang beliau selesa dengannya.

"Masa-masa begini kita tidak boleh ada Kabinet yang berpecah. Perdana menteri lakukan tindakan yang betul dengan melantik Zahid sebagai timbalan perdana menteri,” katanya merujuk kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Jelas sekali, beberapa orang menteri yang digugurkan itu, terutamanya daripada Umno, tidak mematuhi arahan dalam kes 1MDB, atau memang masa mereka sudah tiba," katanya.

Najib juga menggugurkan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hassan Malek.

Shafie sebelum ini turut dilihat kritikal mengenai cara Najib menangani 1MDB dan secara terbuka mengkritik perdana menteri manakala Hassan secara amnya dilihat tidak berkesan dalam mengendalikan kementeriannya.

"Secara peribadi, saya rasa tidak selesa apabila timbalan menyerang perdana menteri dan tidak menunjukkan sokongan. Itu tidak betul,” kata Nazri.

Mengenai dakwaan Najib memusnahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan melemahkan penyiasatan atas 1MDB dengan menaikkan pangkat 4 ahlinya - Datuk Nur Jazlan Mohamed, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, Datuk Mas Ermieyati Samsudin dan Datuk Wilfred Madius Tangau - menjadi timbalan menteri, Nazri berkata, rakyat tidak perlu terlalu cuba mentafsirkan maksud sesuatu yang tersirat.

“Saya rasa kita tidak perlu terlalu cuba membaca apa yang tersirat di sebaliknya. Mereka ini memang sewajarnya menerima kenaikan pangkat. Nur Jazlan sudah lama layak. Beliau diletakkan di Kementerian Dalam Negeri, kementerian yang berkuasa dan penting. Reezal memang mahir dalam hal ehwal antarabangsa,” katanya.

Ahad lepas, pada mesyuarat Umno bahagian Cheras, Muhyiddin mempersoalkan skandal sekitar hutang RM42 bilion 1MDB, dan pendedahan The Wall Street Journal mengenai wang daripada dana pelaburan negara yang didakwa disalurkan ke dalam akaun perdana menteri.

Pejabat Perdana Menteri semalam menjawab, meminta semua orang bersabar dan menunggu keputusan akhir siasatan. – 28 Julai, 2015.


* KAU buatlah apa saja, nak jilat ke, nak ampu ke, nak kipas ke, nak harta ke .. majoriti orang berkeyakinan, rombakan tersebut ada kaitan dengan 1MDB. Nak sorok skandal 1MDB. Maka jahanamlah UMNO tidak lama lagi ...

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Unknown berkata...

Nazri ni kaki pengampu tahap infiniti.