Isnin, 18 Mei 2015

Ini dia 13 perkara yang dijawab Najib .. hahahaha

Nampaknya Najib Razak membalas kembali semua kritikan Mahathir dalam website dia. Sekarang kita boleh tunggu dan lihat apa kesudahan episod ini.


13 perkara soal jawab Najib Razak

Saya telah mengambil sedikit masa untuk melihat pelbagai soalan dan isu-isu yang telah dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu dan telah ditulis turun fikiran saya pada mereka.

Najib Razak jawab Tun Mahathir

1. Dakwaan mengenai Isu Altantuya
a. Kes ini telah disiasat, cuba dan membuat kesimpulan di Mahkamah Persekutuan. Ia adalah kes yang berusia sembilan tahun tanpa akhir kerana ia terus "dikitar semula" oleh pembangkang.
b. Kerana ia merupakan kes mahkamah yang panjang, perayu-perayu mempunyai masa yang mencukupi untuk memberi akaun penuh mereka dan memberitahu semua mahkamah. Jadi mengapa kita mendengar individu yang testimoni telah diberikan dan yang telah didapati bersalah atas jenayah itu?
c. Apa yang penting ialah bahawa penghakiman itu membawa keadilan kepada semua orang, yang paling penting kepada keluarga mangsa, kepada tertuduh dan juga kepada saya.
d. Saya telah menyatakan banyak kali bahawa saya mempunyai apa-apa kaitan dengan isu ini, dan juga bersumpah bersumpah Al-Quran di Masjid.
e. Rakyat perlu mengambil kira bahawa dalam politik, banyak isu dan menginap dimainkan, dan ini adalah salah satu daripada mereka. Ia menjadi panas ketika saya PM menunggu dan pembangkang memerlukan satu cara untuk menghalang saya dari mara. Oleh kerana kedua-dua pengawal peribadi telah bekerja untuk saya, dan Razak Baginda adalah teman dan sekutu, mereka cuba untuk menyambung titik-titik untuk saya. Razak Baginda telah secara terbuka mengakui hubungan dengan Altantuya tetapi sama sekali tidak melakukan saya mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Pakatan dan media mereka telah secara tidak bertanggungjawab cuba untuk bermain permainan perang saraf dengan cuba mengaitkan saya dan persepsi pengaruh. Mereka bahkan pergi sejauh untuk menindih gambar saya, makan malam dengan mangsa di sebuah restoran. Dalam era media sosial, perkara-perkara ini pergi virus tanpa kawalan, termasuk gambar ditindih.
f. Tun Abdullah Ahmad Badawi, bekas PM, menerima laporan siasatan penuh daripada polis dan secara peribadi telah mengesahkan bahawa saya tidak terlibat.
g. Setelah ditubuhkan di atas, adalah tidak adil untuk memaksa saya untuk menyiasat kes ini sekali lagi dan menuntut untuk tahu siapa, jika sesiapa sahaja, telah mengarahkan pembunuhan itu. Saya tidak terlibat dan tidak tahu apa-apa. Mahkamah telah diketahui siapa yang bersalah atas pembunuhan itu. Yang harus menjadi akhir cerita.
h. Saya merasa membimbangkan bahawa isu ini sedang dibesarkan sekali lagi. Kita semua tahu bahawa jika pemimpin veteran berkeras membawanya sehingga, walaupun secara kebetulan, ia secara automatik akan menyebabkan isu yang akan dibangkitkan sekali lagi.
i. Seperti individu berpengaruh mempunyai banyak sumber. Apabila isu ini meletus, saya percaya mereka masih akan dapat untuk mengesahkan kesahihan dakwaan tersebut. Jika mereka percaya ini adalah benar, mengapa mereka tidak membangkitkannya apabila isu itu tercetus 8 tahun yang lalu? Mengapa ini? Ada yang berkata bahawa mereka hanya mempersoalkan isu ini sekarang kerana ia telah bertukar menjadi suatu perkara yang hidup dan mati dari orang-orang yang telah sabit kesalahan. Tetapi kes ini telah dibicarakan di mahkamah, dengan keputusan yang jelas dan hukuman yang dikenakan. Adakah mereka mempertikaikan sistem kehakiman yang sangat mereka meletakkan di tempat?
j. Walaupun perbincangan dan pertimbangan yang panjang mahkamah, masa yang mencukupi diberikan kepada perayu telah kes mereka didengar dan diadili, Sumpah Laknat saya, penafian berulang saya telah dibuat, penjelasan umum yang disediakan oleh Razak Baginda, sesetengah orang terus mempersoalkan isu ini dan terus mencuba untuk mengaitkan saya.

2. Mendakwa bahawa media antarabangsa telah melabelkan Malaysia sebagai 'Negara yang tercemar Kebanyakan'
a. Saya sedar tentang komen tersebut. Walau bagaimanapun, tajuk ini yang diperolehi daripada kaji selidik berdasarkan persepsi. Sebahagian besar daripada kita bergantung kepada ukuran yang lebih empirikal yang digunakan oleh kumpulan-kumpulan bebas dipercayai. Satu contoh ialah Indeks International Transparency. Dalam indeks, Malaysia kini menduduki tempat tidak 50 daripada 175 negara, meningkatkan 3 tempat daripada tahun sebelumnya. Jika kita negara yang paling korup, kenapa kita di mana-mana nombor berhampiran 175?
b. Saya merasa merisaukan bahawa seseorang yang digunakan untuk terus mengkritik media antarabangsa sebagai berat sebelah kini tiba-tiba percaya dan mengambil hujah-hujah mereka sebagai kebenaran.
c. Ingat pemimpin veteran ini sekali pergi pada rekod untuk menggambarkan media Barat sebagai 'berat sebelah' dalam menggambarkan pentadbiran mereka. Oleh itu, media barat mengkritik pentadbiran yang berat sebelah, tetapi apabila mereka mengkritik pentadbiran saya, mereka tidak? Nampaknya ada double standard di sini.
d. Baru-baru ini Transparency International mengulangi bahawa rasuah di Malaysia adalah di bawah kawalan, dan pelaburan asing di negara ini semakin meningkat adalah buktinya. Indeks 2015 Kebebasan Ekonomi meletakkan Malaysia sebagai ekonomi paling bebas ke-31 di kalangan 178 buah negara, dengan skor 70.8 mata. Ia adalah peningkatan sebanyak 1.2 mata sejak tahun lepas, dengan peningkatan dalam kebebasan daripada rasuah, kebebasan perniagaan, dan kebebasan perdagangan outweighing penurunan dalam kebebasan buruh dan pengurusan perbelanjaan kerajaan.
e. Bloomberg telah diberi nilai kita sedang pesat membangun yang paling menjanjikan ke-5 pada tahun 2015 dan negara ASEAN hanya dalam 'top 10.' yang
f. Bank Dunia telah ditingkatkan lagi kami dari nombor 20 pada tahun 2014 kepada nombor 18 pada tahun 2015 dalam 'Kemudahan Menjalankan Perniagaan' mereka Indeks.
g. Mengapa kita telah bertambah baik dalam ranking dunia daya saing tetapi kita juga sepatutnya menjadi korup kerana pihak-pihak tertentu menuntut kita untuk menjadi?
h. Sudah tentu isu-isu yang dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara perlu ditangani dan diselesaikan. Walau bagaimanapun, apa yang penting di sini ialah kita membuat kemajuan. Pada tahun 2013, terdapat 418 item yang diketengahkan tetapi pada 2014, ia telah turun kepada 319. Kami berharap untuk terus mengurangkan jauh lagi pada tahun-tahun akan datang.

3. Tuduhan bahawa BR1M adalah rasuah
a. BR1M adalah jaringan keselamatan sosial yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Fiskal Negara, yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari Unit Perancang Ekonomi (EPU), Bank Negara dan Kementerian Kewangan. Mereka kebanyakannya ekonomi pakar, bukan ahli politik. Seperti bersih keselamatan sosial sedang dilaksanakan di banyak negara-negara lain. Sesetengah memanggilnya "manfaat pengangguran", yang mensasarkan mereka yang menganggur. Walau bagaimanapun, BR1M mensasarkan pendapatan yang rendah. Kedua-duanya, pada dasarnya, adalah satu bentuk elaun keselamatan sosial kerana mereka mensasarkan kumpulan yang lemah.
b. Kami berhasrat untuk merasionalisasikan subsidi selimut semasa kami kepada yang mensasarkan golongan yang memerlukan. Semua orang (termasuk yang kaya dan warga asing) mendapat manfaat daripada subsidi selimut. Dengan menghapuskan subsidi selimut, kita menjana simpanan yang kemudian akan disalurkan kepada mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah. Dan kami akan dapat memberi kumpulan-kumpulan ini yang memerlukan lebih daripada apa yang mereka akan menerima akibat daripada skim subsidi selimut. Oleh itu, BR1M perlu dilihat dalam konteks subsidi yang disasarkan, dan ia adalah kepercayaan jawatankuasa Fiskal bahawa ia akan mengurangkan ketirisan dan meningkatkan kecekapan mekanisme subsidi.
c. BR1M juga mengkompensasi mereka yang memerlukan apa-apa perbelanjaan tambahan yang mereka mungkin menanggung akibat daripada GST. Sesetengah pihak mendakwa bahawa GST adalah cukai regresif kerana setiap orang termasuk golongan miskin adalah tertakluk kepadanya. Walau bagaimanapun, dengan BR1M, GST bukan regresif seperti kumpulan-kumpulan berpendapatan rendah mendapat ganti rugi. Selain itu, sebahagian besar daripada hasil GST akan dibelanjakan untuk masyarakat yang mudah terjejas ini.
d. Beberapa ahli politik berkata bahawa walaupun BR1M, rakyat "tidak bersyukur." Ini betul-betul mengapa mereka percaya ia adalah rasuah dan tidak di muka surat yang sama dengan jawatankuasa fiskal. Kami melihatnya sebagai satu langkah ekonomi, tetapi ahli-ahli politik ini melihatnya semata-mata dalam konteks politik. Minda anda, BR1M diberikan kepada semua orang tanpa mengira kecenderungan politik mereka. BR1M diberikan tidak kira bila pilihan raya diadakan. Hati nurani saya jelas. BR1M adalah langkah ekonomi, tidak rasuah dan saya telah menyatakan sebab-sebab mengapa.
e. Orang selalu berkata, "Beri seorang lelaki ikan, dia makan untuk sehari. Mengajarkan kepadanya bagaimana untuk menangkap ikan, dia hidup untuk seumur hidup ". Tetapi dalam dunia sebenar, kita perlu melakukan kedua-duanya. Memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan dan pada masa yang sama melabur dalam menaik taraf pendidikan / kemahiran / meningkatkan produktiviti. Kementerian Pelajaran menerima peruntukan terbesar daripada jumlah bajet kami. Selain itu, kami juga telah mewujudkan entiti seperti TERAJU, Tekun, Genovasi, yang hebat, sihir dan banyak program latihan kerajaan yang lain di bawah pelbagai kementerian.

4. Tuduhan terhadap 1MDB
a. Adalah tidak adil untuk ahli-ahli politik tertentu untuk mensabitkan kerajaan di mahkamah jalan pendapat umum sebelum fakta-fakta sebenar yang ditetapkan oleh pihak berkuasa yang sah, iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-bi-partisan (PAC).
b. Apabila kebimbangan mula dibangkitkan, saya mahu penjelasan terperinci, jadi saya mengarahkan Ketua Audit Negara dan PAC untuk menyiasat buku 1MDB. Sesiapa yang didapati bersalah melakukan penyelewengan atau penyalahgunaan akan dibawa ke muka pengadilan.
c. Kami menjangkakan pengeluaran laporan awal oleh Ketua Audit Negara tidak lama lagi. Sementara itu, jangan membuat spekulasi dan membentuk kesimpulan tanpa maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang akan menyediakan laporan terperinci ke dalam kewangan 1MDB.
d. Kita semua mahu jawapan terperinci tetapi ia adalah wajar untuk membiarkan juruaudit melakukan kerja mereka dan beritahu kami dengan jelas apa keadaan sebenarnya. Jika kita memiliki lebih dulu, kita akan melemahkan mereka, seperti ramai yang lain telah dilakukan. Ini bukan prosedur yang betul. Jika kita ikhlas dalam mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan tidak portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi.

5. Tuduhan ke atas 'jambatan bengkok' itu - Tuntutan: Kami tidak berani membina jambatan di tanah kita sendiri tanpa kelulusan dari Singapura
a. Jabatan Peguam Negara kita (AGC) telah menasihatkan kerajaan mengenai kesahihan sebarang pengubahsuaian kepada tambak Johor di bawah undang-undang antarabangsa. Jabatan Peguam Negara telah menasihatkan bahawa paip dalam tambak Johor ini adalah tertakluk kepada persetujuan Johor-Singapura air (1961, 1962), yang menggariskan bahawa kata paip milik Lembaga Kemudahan Awam (PUB) Singapura, dan sebarang pengubahsuaian paip mesti diluluskan oleh PUB.
b. Tidak ada soalan sama ada kita mempunyai keberanian yang cukup untuk naik ke atas Singapura. Jambatan itu tidak dibina kerana Malaysia komited untuk mematuhi semua perjanjian yang telah ditandatangani. Mana-mana jambatan itu, jika dibina bagi menggantikan Tambak Johor tanpa kebenaran nyata daripada PUB Singapura, akan melanggar hak harta di bawah undang-undang antarabangsa.
c. Kami telah meningkatkan hubungan dengan negara jiran selatan kita ke titik di mana kami kini terlibat dalam projek-projek dan usaha yang proposisi menang-menang bagi kedua-dua negara. Untuk meningkatkan perhubungan antara Malaysia dan Singapura, kami kini membina Speed ​​Rail tinggi dan juga mooting idea jambatan persahabatan yang tidak akan melanggar undang-undang antarabangsa dan melihat kita membina sesuatu yang kedua-dua negara mahu.

6. Tuntutan: "Najib lakukan lebih teruk sebagai Presiden UMNO berbanding dengan Pak Lah"
a. Dalam pilihan raya umum lalu (GE13), BN memenangi 11 kerajaan negeri berbanding 9 dalam PRU sebelumnya. Kami kembali Kedah, Terengganu dan mengekalkan mengukuhkan kedudukan kita di Perak.
b. UMNO memenangi lebih banyak kerusi dalam GE13 berbanding GE12.
c. Untuk menghidupkan sepenuhnya sekitar BN, saya memerlukan masa. Insya-Allah, kesan Program Transformasi yang sudah berlaku akan memberi jaminan kepada rakyat bahawa kerajaan pimpinan BN mampu menunaikan janji-janjinya.

7. Tuntutan: (Najib) mengabaikan Unit Perancang Ekonomi (EPU), menubuhkan sebuah agensi baru untuk merancang pembangunan negara
a. Saya membentuk Pemandu sebagai badan pemandu yang menyelia program transformasi yang merangkumi aspek ekonomi bukan sahaja di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), tetapi aspek-aspek bukan ekonomi di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP), yang secara semula jadi tidak jatuh di bawah bidang kuasa Ekonomi Unit Perancangan, yang merupakan sebuah badan ekonomi.
b. Bertentangan dengan apa yang ada yang berkata, saya meletakkan kepentingan yang besar dalam EPU kerana mereka adalah penting untuk memastikan kejayaan ETP. Saya juga dilantik salah seorang CEO yang paling mampu di negara ini untuk mengetuai EPU.

8. Tuntutan: Perkhidmatan, kepakaran dan pengalaman kakitangan awam tidak lagi diperlukan
a. Perkhidmatan awam telah sentiasa dan selamanya akan berada di pusat pentadbiran dan operasi negara. Perkhidmatan awam negara ini berjalan secara sehari-hari. Mereka memainkan peranan penting dalam sistem kami. Hanya kerana seorang individu dan beberapa pihak yang dilantik untuk membantu tidak bermakna pengalaman mereka tidak lagi diperlukan.
b. Ini adalah semata-mata satu komen yang tidak adil yang tidak mempunyai objektif. Membantu Ya, mengambil alih NO. Terdapat banyak program yang dilaksanakan untuk terus memberi kuasa kepada kakitangan awam, meningkatkan sinergi dan kualiti penyampaian kepada rakyat, yang dapat dilihat dalam inisiatif National Blue Ocean Strategy.

9. Tuntutan: Untuk memenangi semula Cina dan India, Najib telah diabaikan tindakan afirmatif
a. Ini adalah tidak tepat sama sekali. Saya sentiasa mengutamakan kemajuan Bumiputera dan di bawah pentadbiran saya, saya telah mencipta Program Pengupayaan Bumiputera, yang diuruskan oleh TERAJU untuk memastikan bahawa Ekonomi Memperkasakan Agenda Bumiputera menjadi agenda nasional yang akan dilaksanakan dengan berkesan. Sehingga hari ini, TERAJU telah menyediakan peluang-peluang perniagaan, pinjaman perniagaan, pembangunan modal insan, pelaburan swasta dan mewujudkan ekuiti melebihi RM 47950000000.
b. Baru-baru ini, Majlis Ekonomi Bumiputera yang disahkan sebanyak 99 Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang akan digunakan tahun ini di semua 23 kementerian dan Jabatan Perdana Menteri untuk membantu Bumiputera. GLC termasuk Petronas mempunyai kuota kontrak khas untuk Bumiputera. Setiap GLC juga tertakluk kepada program pembangunan untuk kontraktor Bumiputera untuk memberi peluang kepada kontraktor Bumiputera yang berkelayakan. Lebih banyak biasiswa diberikan kepada Bumiputera di bawah badan-badan berkaitan kerajaan. Geran yang hebat telah ditubuhkan untuk mewujudkan usahawan Bumiputera yang lebih. Ekuinas ditubuhkan untuk meningkatkan pegangan Bumiputera dan pada 2014, ia telah mencapai objektifnya untuk mewujudkan RM4.2billion nilai ekuiti Bumiputera bagi syarikat portfolionya.
c. Di samping itu, UiTM sedang berkembang dengan ketara meningkatkan bilangan tempat dari 174.875 pada tahun 2011 kepada 250,000 pada tahun 2020. UiTM juga telah menubuhkan program Menukar Destini Anak Bangsa, di mana mereka meneroka kawasan pedalaman untuk mendekati belia Bumiputera yang tidak mempunyai manfaat pendidikan, anak-anak yatim dan miskin. Mereka kini boleh datang untuk belajar di UiTM dan ini membantu untuk benar-benar mengubah masa depan mereka. 5000 tempat diberikan setiap semester. Terdapat lebih contoh-contoh konkrit seperti yang terdapat dalam TERAJU kad laporan .
d. Oleh itu, untuk mengatakan bahawa saya mengabaikan tindakan afirmatif, hanya meletakkan, adalah karut.
e. Sebagai Perdana Menteri, saya juga memberi sokongan orang Cina, India dan semua kaum lain yang menjadikan negara kita yang hebat. Tetapi ia pasti tidak dengan mengorbankan mengabaikan Bumiputera. Fokus utama saya ialah untuk meningkatkan pai ekonomi, jadi terdapat lebih untuk pergi sekitar untuk SEMUA kaum. Selagi saya boleh memastikan pertumbuhan ekonomi, akan ada mobiliti sosial, dan semua kaum akan dapat bergerak ke atas tangga ekonomi.

10. Mendakwa bahawa BN akan kehilangan pada Pilihan Raya Umum akan datang
a. Jika saya mendapat sokongan yang aku perlukan untuk meneruskan program transformasi, kita akan berjaya. Jika kita bersatu, dan menghentikan perbalahan dalaman, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada politik yang membina dan bukan merosakkan, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada kerja dan bukannya mempercayai dan menyebarkan khabar angin, berputar dan separuh benar, kita akan berjaya.
b. Satu pelan yang jelas telah pun digerakkan. Kami telah mula melihat hasil daripada usaha kami. KDNK kita telah meningkat kira-kira 5-6% sejak saya mengambil alih dan kami juga dalam perjalanan kita untuk mencapai ekonomi yang maju menjelang 2020.
c. Kami menghadapi kemunduran pada masa ini disebabkan oleh kejatuhan harga minyak mentah yang lemah nilai Ringgit. Faktor-faktor ini adalah di luar kawalan kami. Namun begitu, kita telah dapat bertahan kerana asas-asas yang kukuh, rizab terkumpul dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan aliran pendapatan yang pelbagai dan bukannya terlalu bergantung kepada minyak. Kami juga telah mencapai pemarkahan pernah bebas terbaik mengenai rasuah dalam tempoh 10 tahun yang lepas berdasarkan Indeks International Transparency. Pentadbiran saya telah menyaksikan Pelaburan Langsung Asing pernah tertinggi. Nisbah hutang kepada KDNK kita merosot dalam pertumbuhan dan defisit bajet kami semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Selain itu, kami sampai ke satu masa yang semua tinggi dalam indeks ekonomi paling berdaya saing di WEF, memotong Australia, Perancis, Austria dan Korea Selatan. Kami sampai pada tahap paling tinggi dalam kemudahan Bank Dunia menjalankan indeks perniagaan. Ketiga-tiga agensi penarafan kredit utama telah mengekalkan gred pelaburan yang baik untuk Malaysia. Kami terus mempunyai lebihan dalam perdagangan. Penjagaan kesihatan kita diiktiraf sebagai salah satu yang terbaik dan paling berpatutan di rantau ini.
d. Kunci kepada beberapa rumah mampu milik PR1MA telah diberikan dengan lebih akan datang. Jambatan Pulau Pinang kedua telah siap, Fasa MRT yang 1 adalah hampir 60% siap, ekonomi dibuka 1.5 baru juta pekerjaan dalam tempoh 5 tahun yang lalu membuat kadar pengangguran kami antara yang paling rendah di dunia dan koridor ekonomi seperti Iskandar Malaysia telah melihat infrastruktur, rumah , kilang-kilang dan kawasan komuniti dibangunkan. Greater KL telah mengambil bentuk, dengan lebih perbandaran sedang dibangunkan dan rumah-rumah yang dibina, Bus Rapid Transit Fasa 1 dijangka siap pada pertengahan tahun dengan lebuh raya Pan Borneo akhirnya mengambil bentuk dan yang akan menjadi pemangkin ekonomi utama di Sabah dan Sarawak seperti lebuh raya PLUS adalah untuk Semenanjung. High Speed ​​Rail (HSR) projek sedang dijalankan. Ini semua projek, inisiatif dan usaha oleh pentadbiran saya untuk membangunkan negara ini. Seperti yang anda lihat, ini adalah hasil Transformasi Program dilancarkan 5 tahun yang lalu. Ia akhirnya berlaku dan saya amat teruja bahawa kita mula melihat kesan. Ini adalah apa yang benar-benar penting kepada rakyat.
e. Penambahbaikan yang berlaku di depan mata kita. Tetapi saya tahu bahawa ramai sudah tentu bukan melihat yang buruk dan terus kecapi pada khabar angin yang tidak berkesudahan, separuh benar dan putaran. Mereka terus percaya bahawa 'akhir amat dekat dan bahawa pembangkang akan menang. Ia merupakan tuntutan yang telah dibuat berulang-ulang kali dalam tempoh lima dekad yang lalu, namun kita masih di sini.
f. Walaupun semua orang bebas untuk mengkritik saya dan senaraikan semua saya 'kegagalan,' ia juga penting untuk menyedari sejauh mana kita telah dalam tempoh enam tahun yang lalu, untuk mempunyai pandangan yang saksama sesuatu.

11. Tuntutan bahawa 1Malaysia adalah sama dengan Malaysian Malaysia
a. 1Malaysia adalah satu panggilan untuk perpaduan. Perbezaan yang paling penting dengan konsep "Malaysian Malaysia" ialah 1Malaysia secara jelas menerima Perlembagaan Malaysia pada keseluruhannya, terutamanya semua peruntukan yang disenaraikan di bawah Perkara 153.
b. "Malaysian Malaysia" pada asalnya adalah satu konsep yang bertentangan dengan Artikel 153, dan penggunaan moden telah kabur pada tahap terbaik. Telah 1Malaysia menjadi sama seperti Malaysian Malaysia, tidak akan menjadi Majlis Permerkasaan Bumiputera, TERAJU dan lain-lain. Telah 1Malaysia menjadi sama seperti Malaysian Malaysia, tidak akan menjadi Model Ekonomi Baru (MEB), satu rangka kerja untuk meningkatkan keterangkuman dalam ekonomi tetapi pada masa yang sama memberi kuasa kepada masyarakat Bumiputera untuk menjadi lebih berdaya saing.
c. Untuk mengatakan bahawa 1Malaysia adalah bersamaan dengan Malaysian Malaysia tidak kekurangan satu penyelewengan daripada realiti, dengan niat semata-mata mengelirukan orang Melayu.

12. Tuntutan Jenayah yang telah meningkat sejak ISA telah dimansuhkan
a. Dakwaan ini adalah tidak benar. Tahun lepas sahaja, polis berjaya mengurangkan kadar jenayah di negara ini dengan 12.6%. Jenayah kekerasan di negara ini juga telah menurun sebanyak 13.4%. Polis Diraja Malaysia telah bekerja keras untuk memastikan bahawa semua rakyat Malaysia adalah selamat dari segala bentuk jenayah dan keganasan.
b. Sebagai perkara fakta, 8868 orang yang ditahan dan 280 senjata dirampas dalam Ops Cantas baru-baru ini melancarkan Khas. Apabila ISA pertama kali dilancarkan, tujuan tunggalnya adalah untuk memerangi pemberontakan komunis dan hari ini ia telah menjadi tidak relevan.
c. Untuk memastikan bahawa keganasan tidak ada tempat di Malaysia, kerajaan telah memperkenalkan Akta Pencegahan Keganasan 2015, yang telah diluluskan oleh Parlimen. Tindakan ini akan memerangi cabaran baru, termasuk kebangkitan kumpulan militan Negara Islam dan tidak akan digunakan untuk tujuan politik. Hanya mereka yang menimbulkan ancaman keganasan boleh ditahan di bawah akta baru ini.

13. Dakwaan mengenai pesawat kerajaan
a. Adalah menjadi amalan standard di seluruh dunia bagi kebanyakan pemimpin menggunakan jet rasmi, bukan untuk mewah, tetapi untuk kecekapan dalam menjalankan tugas mereka. Dalaman pesawat dikonfigurasi supaya mesyuarat dan perbincangan boleh diadakan di atas kapal dan bahawa kerja negara boleh terus walaupun semasa penerbangan. Oleh itu soalan tidak timbul sama ada atau tidak negara harus mempunyai jet rasmi.
b. Kita tidak boleh terpengaruh dengan propaganda pembangkang bahawa kerajaan telah membazirkan wang pada jet baru. Apa yang mereka gagal untuk menjelaskan adalah bahawa jet itu dibeli untuk menggantikan pesawat berusia 16 tahun itu telah menjadi bahaya keselamatan. Selain itu, ia juga adalah pesawat rasmi yang digunakan oleh Yang Di-Pertuan Agong, menyediakan semua sebab yang lebih untuk kita tidak berkompromi terhadap keselamatan dan keselamatan.
Kos penyelenggaraan pesawat lama adalah tinggi. Oleh itu, pesawat yang lebih tua telah dilupuskan dan wang kerajaan membuat daripada jualan dengan jelas akan mengurangkan kos yang dibayar untuk pesawat baru.

Korang jangan marah aku kalau korang tak faham apa yang diterjemahkan oleh gppgle translet

Hahhaa buruk kan. Apapaun kalau korang nak baca luahan hati Najib Razak yang asal boleh rujuk
Tun M FAQ | NajibRazak.com

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

jawapan standard skolah rendah aje. Tu dia taraf otak PM Malaysia. Macai2 Umno yg bodoh pun percaya. PRU 14 nnt definitely BN kalah punye kalau nilah dia jawapan2 pd isu2 berbangkit