Ahad, 26 April 2015

Najib berubah selepas ..

Menurut Tun Dr Mahathir beliau menyokong Najib dipilih jadi PM kerana ingin membalas budi Tun Razak selain perwatakan anaknya yang mempunyai personaliti dan terpelajar.

PETALING JAYA: Kuasa boleh merosakkan perwatakan seorang pemimpin walaupun ia mempunyai personaliti yang bersih dan terpelajar

Kenyataan itu dibuat Tun Dr Mahathir Mohamad, ketika beliau mengimbau kembali keputusannya menyokong Datuk Seri Najib Tun Razak, menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Katanya, pemilihan itu juga bagi membalas jasa Allahyarham Tun Abdul Razak yang menjadi mentornya.

Bekas Perdana Menteri kedua tu bertanggungjawab membawanya masuk semula ke dalam UMNO dan kemudian dilantik memegang jawatan dalam kabinet kerajaan.

“Saya terhutang budi dengan dia, kita harus balas budi dengan anak dan cucu cicitnya.

Saya berhempas pulas letakkan anak dia jadi Perdana Menteri. Saya cakap Pak Lah (Tun Abdullah Badawi) mintak letak Najib jadi Timbalan Perdana Menteri.

Ketika itu saya lihat dia bagus dan terpelajar, saya nak balas budi baik ayah dia dan naikkan anak dia”, jelas Dr Mahathir dalam program Jelajah Negarawan di Taman Malawati.

Bagaimanpun, beliau mengakui tanggapannya meleset dan apa yang diharapkan menjadi sebliknya apabila Najib berkuasa sehingga beliau terpaksa bersuara untuk menegur kepincangan yang berlaku.

Jelas beliau, layanan baik yang diterima daripada Kerajaan Malaysia bukan alasan untuk berdiam diri terutama apabila melihat perkara yang tidak betul berlaku di depan mata.

Beliau mengakui atas kepentingan ramai satu persatu perkara berkenaan ditegur bagi memperbetulkan keadaan.

Dr Mahathir bertegas untuk mengkritik selepas pentadbiran Najib berdepan dengan pelbagai kemelut dan bebanan hutang, terutama membabitkan isu 1MDB.

Katanya, beliau begitu kritis mengenai 1MDB kerana jika dibiarkan perkara itu akan menghancurkan negara.

Dalam penyampaian yang penuh bersahaja, Dr Mahathir menegaskan dua skandal yang berlaku, iaitu 1MDB dan kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibu akan menjadi penyebab utama kejatuhan UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya akan datang.

“Walaupun ini anak tun razak…saya terpaksa dedah. Saya terpaksa tulis dalam blog saya meminta dia berhenti.Najib berhentilah…,” tegasnya.

Tambahnya, kemelut pentadbiran yang tidak berkesudahan menyebabkan prestasi Najib sebagai Perdana Menteri amat teruk jika dibandingkan dengan Pak Lah.

“Saya ingat jika Pak Lah sebelum ini menang pilihan raya sikit dan Najib akan menang lebih. Tetapi pencapaian Najib teruk lagi dari Pak Lah,” katanya.

Beliau juga turut menyelar dasar Najib yang cuba menambat hati rakyat dengan memberi duit dan disifatkan sebagai salah.

“Memberi BR1M itu salah dan itu bukan cara untuk menambat hati rakyat. Pembangkang misalnya pernah berkata akan menerima BR1M dari kerajaan tetapi tidak untuk mengundi UMNO,” jelasnya.

Beliau juga menyelar dakwaan Najib yang mengatakan beliau mendapat sokongan dan tidak keseorangan.

“Najib boleh kata dia tidak kseorangan kerana ahli-ahli UMNO yang menyatakan sokongan itu takut kehilangan pangkat dan elaun mereka.

“Dia juga boleh membawa seramai 10,000 orang untuk mengangkat sepanduk Saya Cinta Perdana Menteri (PM) dan menyanyikan lagu 1M4U. Tetapi Najib tetap tidak dapat sokongan masa PRU13 kerana mereka sokong sebab dibayar.

“Itupun tak faham, macan mana nak jadi Perdana Menteri,” sindir Dr Mahathir.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: