Isnin, 27 April 2015

Cerita terkini Anwar Ibrahim dari penjara

Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang mula menjalani hukuman penjara lima tahun kerana meliwat bekas pembantunya, akan memohon semakan terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan bagi keputusan bersalah beliau.

Peguam Latheefa Koya - anggota pasukan peguam ketua pembangkang itu berkata, permohonan berkenaan sedang dimuktamadkan dan akan difailkan minggu ini walaupun tidak ada tarikh akhir.

"Ada beberapa alasan yang sah untuk mengkaji semula keputusan itu oleh panel lima hakim selepas mendapat nasihat undang-undang," katanya kepada The Malaysian Insider.

Latheefa berkata Anwar, yang juga ketua umum PKR dan kini menjalani hukuman di penjara Sungai Buloh turut mengarahkan permohonan semakan difailkan. Satu permohonan semakan dibuat di bawah Peraturan 137 Peraturan Mahkamah Persekutuan atas alasan ketidakadilan, dengan pemohon meminta penghakiman bertentangan diketepikan dan panel hakim baru ditubuhkan untuk mendengar semula rayuan kes itu.

Latheefa enggan mengulas lanjut alasan permohonan semakan Anwar kerana dokumen mahkamah masih belum difailkan.

Pada 10 Februari, panel hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria menolak rayuan terakhir Anwar terhadap pertuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan dan mengekalkan hukuman penjara lima tahun yang dikenakan oleh Mahkamah Rayuan.

Mahkamah Rayuan pada 7 Mac tahun lepas menolak keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Anwar selepas pembelaannya dipanggil. Menangani panel lima hakim di Mahkamah Persekutuan, Anwar yang bertegas tidak bersalah berkata: "Anda menjadi rakan kongsi jenayah dalam kes pembunuhan kebebasan kehakiman," mendorong hakim bangun dan berjalan keluar dari bilik mahkamah.

Anwar terus bercakap dari kandang tertuduh, berkata, "Allah menjadi saksi saya. Saya berjanji saya tidak akan didiamkan.Saya akan terus berjuang untuk kebebasan dan keadilan. Saya tidak akan menyerah.

" Ucapan beliau itu berlaku semasa prosiding mengurangkan hukuman di mana pihak pembelaan dan pendakwaan diberi peluang untuk berucap di hadapan hakim sebelum memutuskan hukuman penjara itu. Arifin yang menyampaikan penghakiman itu berkata, terdapat "bukti amat menggalakkan" Anwar meliwat Saiful.

Beliau berkata pertuduhan di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan prihatin dengan perbuatan persetubuhan bertentangan dengan aturan tabii, dan persetujuan bukan menjadi faktor utama yang perlu untuk kesalahan itu. Alasan bertulis itu berkata, para hakim yakin terdapat "kebenaran" dalam aduan Saiful dan beliau memberikan butiran yang lengkap mengenai kejadian itu.

Di samping itu, terdapat hubungan antara Anwar dan Saiful, mengambil kesempatan daripada kedudukan kelemahan kedua itu, kata keputusan hakim. Anwar didapati bersalah melakukan perbuatan itu di sebuah unit kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara, pada 3.10pm dan 4.30pm, 26 Jun 2008.

Bagaimanapun, pasukan peguam Anwar berkata para hakim Mahkamah Persekutuan terkhilaf kerana tidak memeriksa semula cerita yang diberitahu oleh Saiful terhadap keadaan lain dan kebarangkalian kes itu.

Mereka berkata bukti itu tidak tertakluk kepada penelitian yang teliti memandangkan tuduhan liwat dibuat mudah tetapi sukar menangkis dan merupakan faktor diterima oleh mahkamah. Dalam kes ini, hanya Anwar dan Saiful menjadi saksi kepada jenayah yang dikatakan itu.

Peguam Anwar berkata adalah wajib bagi Mahkamah Persekutuan mengkaji semula bukti Saiful, paling penting yang mereka katakan adalah tuntutan Saiful perbuatan liwat berlaku di Apartment 1 bangunan kondominium itu, dan ia berlaku di atas permaidani dalam apartmen itu.

Bagaimanapun, dalam pemeriksaan pihak polis, permaidani diambil daripada Apartment 2. Tidak ada bukti permaidani pernah dipindahkan dari Apartment 1 kepada Apartment 2, satu fakta yang diakui oleh Mahkamah Persekutuan dalam penghakimannya.

Pihak pembela berpendapat cerita Saiful tidak mungkin kerana permaidani tidak pernah berada dalam Apartment 1 dan perbuatan yang dikatakan itu tidak terjadi. Bagaimanapun, Mahkamah Persekutuan memutuskan fakta yang berhubungan dengan permaidani itu bukan material.

Pasukan pembela juga berkata Mahkamah Persekutuan membuat kesilapan apabila gagal mempertimbangkan ketidakmungkinan bukti Saiful mengenai pegawai penyiasat, maka Penguasa Jude Pereiera, yang hanya mengumpul jeli pelincir - didakwa digunakan untuk memudahkan perbuatan seksual sehari selepas Saiful pengadu membuat laporan polis pada 28 Jun. Pihak pembela berkata cerita Saiful sangat tidak mungkin kerana tidak ada pegawai kanan penyiasat melakukan itu dan Pereira tidak mengesahkan versi Saiful.

Ia juga berkata bukti DNA dianggap penting hanya jika terdapat bukti lain menunjukkan kesalahan itu dilakukan tetapi dalam kes ini, keterangan Saiful terbukti mustahil kerana beliau tidak mempunyai kredibiliti. Oleh itu, bukti DNA tidak membantu, hujah pihak pembela.

Pihak pembela juga mempersoalkan sama ada sampel yang diserahkan oleh doktor di hospital Kuala Lumpur kepada Pereira adalah individu sama yang diterima oleh pakar forensik di Jabatan Kimia, mendakwa gangguan boleh berlaku semasa Pereira mengendalikan sampel.

Mereka berkata, tindakan Pereira memotong beg di mana sampel disimpan, menandakannya semula, meletakkan ia dalam kabinet keluli serta menghidupkan penghawa dingin di dalam bilik, mengkompromikan sampel. Ia diterima oleh saksi-saksi pendakwaan yang kemusnahan akan berlaku melainkan jika sampel disimpan di dalam peti sejuk.

Namun, mahkamah diberitahu oleh ahli kimia kerajaan yang sampel berada dalam keadaan "bersih". Pihak pembelaan berkata begitu, terdapat keraguan serius sama ada sampel yang diambil oleh saksi-saksi perubatan adalah orang-orang sama diterima dan diperiksa saksi forensik.Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang mula menjalani hukuman penjara lima tahun kerana meliwat bekas pembantunya, akan memohon semakan terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan bagi keputusan bersalah beliau.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

ada ruang lawan terus lawan jangan bagi muka