Jumaat, 31 Oktober 2014

Tuduhan liwat hanya konspirasi .. ini buktinya

Bekas rakan kolej Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kurang yakin dakwaan mengatakan bekas anak didiknya itu berkelakuan songsang.

Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman berkata semasa masih berada dalam Kabinet, Dr Mahathir memanggilnya untuk menyiasat tentang latar belakang Anwar semasa di kolej.

"Dr Mahathir tanya sama ada saya setia dengan dia atau Anwar. Saya kata saya setia dengan Anwar sebagai kawan dan Dr Mahathir sebagai ketua," katanya ketika ditemui di Istana Kehakiman Putrajaya, hari ini.

Katanya, pada Februari 2001 beliau sekali lagi dipanggil Dr Mahathir bertanyakan sama ada dirinya percaya Anwar melakukan perbuatan liwat.

Fauzi berkata, Dr Mahathir mahu mendapatkan kepastian tentang dakwaan yang didengarnya daripada adik kepada setiausaha sulit Anwar ketika itu, Ummi Hafilda Ali.

Katanya, Dr Mahathir pasti orang ramai akan percaya dengan kata-katanya jika beliau mengaku Anwar melakukan perbuatan sedemikian.

Namun, beliau enggan menurut perintah Dr Mahathir supaya mengakui dan mempercayainya walaupun ditawarkan dua fail projek.

"Sebenarnya dia mahu suruh saya supaya yakinkan dia Anwar tidak meliwat.

"Dia harap dia dapat percaya dan saya hanya bercakap benar," katanya.

Fauzi dan Anwar merupakan rakan sekolah semasa di Kolej Melayu Kuala Kangsar pada 1964 dan menyertai PKR pada 2008.

Dr Mahathir memecat Anwar pada 1998 atas dua sebab, iaitu tidak sesuai untuk meneruskan khidmat dalam kerajaan dan menggantikannya sebagai perdana menteri.

Dr Mahathir dalam buku "A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad" menyatakan beliau dimaklumkan mengenai skandal Anwar oleh bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar, 4 tahun sebelum buku '50 Dalil Kenapa Anwar Ibrahim Tidak Boleh Jadi Perdana Menteri' dihantar kepadanya.

Namun enggan membacanya kerana yakin ketika itu ia hanya artikel sensasi bertujuan mengaut keuntungan.

Anwar dijatuhi hukuman penjara 6 tahun bagi kesalahan rasuah pada 1999 dan 9 tahun ekoran kes Liwat II pada 2000.

Beliau dibebaskan daripada tuduhan liwat oleh Mahkamah Persekutuan pada 2004.

Kini, beliau dalam proses rayuan terakhir menggugurkan tuduhan Liwat II di peringkat Mahkamah Persekutuan yang dijangka berakhir pada minggu depan.

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

2 respon:

Mamak berkata...

jgn caya cek det tu. kalau benar dia berkecuali, sudah tentu dia beri kebebasan perbicaraan mcm paklah.

tp napa dia marah sgt paklah hingga sanggup keluar umno dan masuk balik selepas paklah pencen?

sebb memang dia niat nk buang anwar selamanya.

takan tak kenal cekdet tu

Unknown berkata...

Datuk Fauzi, Salaam, gue ala maca kepala Hakim bersala ini negeli mulih tangkap plojek libu juta ma. Dia olang talak selupa lu munya. Lu Misti Cali jalan kasi olang caya sama lu. Lu Misti kasitau lu munya kaki sama2 Umno dulu, kalu diA olang talak caya sama lu talak APA, tapi lu Misti Cali jalan. ITU Hanif gue ingat balangkali dIA Ada hot sama ITU brader, sebab ITU brader Ada sound sama dia masa mau tangkap ITU second boss Genting ma. Gue ala ingat lu pon Ada kenal ITU Pekan munya kaki, Dan Genting Highland pon lu munya negeli ma. Lu jangan takut ma, olang cakap kita humur, kubur mau panggil ma. Kalu dia olang bikin busuk sama lu, bolih jadi apa olang halab cakap kafarah ma. Lu munya celita, Kalu mutut, Misti kasi tau ma.