Ahad, 22 Disember 2013

Kisah Saidina Umar dengan Akujanji BN

"dorang anak beranak pergi kawasan tong sampah , cari apa jugak benda yang boleh dibuat jual.
berapa kali aku borak dengan ayahnya.... anaknya nampak comot, tapi dilihat bijak rasa hati aku..
dapat selongkar tong sampah apartment aku, adakala dorang dapat kertas, tin, kotak... semua tu boleh dibuat jual."

haleytakkk...

pernah dengar perkataan haleytakkk..
haleytakk macam fulamakkkkk...
fulamakkk kalau diberi perincian definisi tujuan, ia boleh menjurus kepada erti  kias, terkejut atau perli...
MENANGANI KOS SARA HIDUP..

fulamakk kategori mana yang rakyat rasa dalam hati sekarang ?
{baca lagi klik butang papar ... }




kos sara hidup ?
sara hidup kos ?
hidup sara kos ?

aku tinggal kawasan pinggir bandar, kawasan aprtment.
dulu aku pernah keluarkan artikel mengenai satu keluarga ( ayah dan anak darjah 1) tiap malam datang apartment aku. tak silap aku artikel sebelum raya tahun lepas.

dorang anak beranak pergi kawasan tong sampah , cari apa jugak benda yang boleh dibuat jual.
berapa kali aku borak dengan ayahnya.... anaknya nampak comot, tapi dilihat bijak rasa hati aku..
dapat selongkar tong sampah apartment aku, adakala dorang dapat kertas, tin, kotak... semua tu boleh dibuat jual.

aku tanya bapaknya.. tak kerja ke ? dia jawap siang dia kerja majlis perbandaran, potong rumput.
anak ramai , semua kecik-kecik.. malam kena cari barang lusuh buat jualan nak tampung kos..

sekarang apartment aku dah ada sekuriti, jadi dorang dah tak berani nak masuk lagi..
dah berapa bulan aku tak jumpa dorang.. kesian.

ada bloger perli mengenai resah penduduk lembah klang mengenai kos sara hidup.
dia tak pernah rasa, pasal dia tinggal bukan di lembah klang.
lebih arrogant, dia siap kata dalam justifikasinya mengenai resah kos hidup penduduk lembah klang dalam ertian menghina, kepala lutut katanya..

takpelah sahabat, dalam keadaan kau kaya janganlah dipersendakan kesusahan orang lain.
kepada penduduk di lembah klang, 15 tahun lepas kita susah nak nampak melayu cari rezeki tambahan di tong sampah.

hari ini kelibat usaha mereka cari rezeki kat tong sampah dah jadi kebiasaan.

AKUJANJI BN MENANGANI KOS SARA HIDUP ?


hmmmm

ps ; kalau pemimpin umno boleh mengerti kisah umar abdul aziz.. tapi puak UMNO reti ke pasal benda ni semua? Ustaz Kazim tak nasihat ke?

Ada baiknya kita belajar dari kisah Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang berkuasa di Damaskus di abad ke-8, yang rela mengunjungi rakyatnya di tengah malam dengan menyamar tanpa pengawalan.

Pada suatu malam, ia mendengarkan pembicaraan seorang ibu dan anaknya yang sedang menangis.
Kepada anaknya itu, si ibu mengatakan bahwa dia sedang memasak. Hal itu terus dikatakan setiap kali anaknya merengek. Hanya mengantuk yang membuat anaknya berhenti merengek. Ia tertidur karena tak dapat menahan lapar.

Tak tahan mendengarkan pembicaraan itu, Khalifah Umar bin Abdul Aziz lantas mengetuk pintu. Kepada sang ibu dia bertanya ada apa gerangan.

“Saya tidak punya uang untuk membeli makanan,” jawab si ibu.

“Mengapa Anda tak meminta pada khalifah? Tanya Khalifah Umar yang sedang menyamar.
“Untuk apa. Dia sudah tak ingat lagi pada kami,” jawab si ibu masih tertunduk.
Mendengar perkataan si ibu ini, Khalifah Umar berlari ke istananya menahankan malu.

Dia keluar dengan memiluk sekarung beras untuk si ibu tadi. Ia melarang para pengawal yang ingin memikul karung itu...

ADIOS
sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"




RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: