Jumaat, 7 Disember 2012

Negara akan benar-benar muflis jika BN terus memerintah, ini buktinya

Hutang negara : Tahun 2012, akan melabuhkan tirainya dalam tempoh sekitar 3 minggu daripada sekarang. Dan kami sempat menjenguk dan membuat semakan terhadap hutang kerajaan Malaysia ketika melalui data yang kami peroleh sendiri daripada Bank Negara Malaysia (BNM).

Hakikatnya, hutang negara yang terkini menunjukkan negara berada dalam kedudukan hutang negara yang terkini adalah yang tertinggi sejak Tanah Melayu Merdeka pada tahun 1957 dan penubuhan Malaysia pada tahun 1963 iaitu berjumlah RM484.621 bilion




Hutang Negara Malaysia Sehingga November 2012?


Sumber : Bank Negara
Daripada mula negara kita merdeka sehinggalah tahun 2008, hutang negara Malaysia sudah hampir mencecah sekitar RM280 bilion pada ketika itu yang mana sudah pun melangkaui legasi 5 Perdana Menteri Malaysia. Antaranya :

1.Tunku Abdul Rahman
2.Tun Abdul Razak
3.Tun Hussein Onn
4.Tun Mahathir Mohamad
5.Tun Abdullah Ahmad Badawi

Daripada tahun 2008 sehinggalah tahun 2012. Hutang negara terus meningkat sehingga RM200 bilion yang mana ia hanya mengambil masa sekitar 5 tahun sahaja di zaman Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri. Kenaikan hutang tinggi, faedah kepada negara mestilah tinggi juga. Inilah yang merisaukan kami sebenarnya…..



Sepatutnya semakin banyak duit negara dibelanjakan, semakin banyak faedah yang dinikmati oleh rakyat bukan? Sebagai contohnya, kos sara hidup rakyat semakin baik. Oleh itu kami suka untuk memberikan analaogi mudah di sini….

Kami suka untuk imbas kembali ketika era tahun 80an. Kami pasti ramai juga di sini yang berada dan merasai hidup di zaman tersebut. Pada masa itu, seingat kami selepas habis belajar daripada universiti dan mula-mula bekerja gaji yang diperolehi adalah sekitar RM1,650 sebulan. Baiklah kita genapkan RM1,700 untuk senang kira. Tahun bila pada masa itu? Tahun 1987. Sekarang?

Sekarang…tahun 2012. Maknanya sudah 25 tahun masa berlalu. Kami juga ingin kongsikan di sini, kami ada kenalan yang anaknya baru sahaja bekerja di Jabatan Akauntan Negara (ANM) di Putrajaya. Belajar di universiti kemudian habis, terus dapat kerja di Putrajaya. Beliau tamat belajar tahun 2012, gaji pertamanya adalah RM2345. Apa yang ingin kami kongsikan di sini?

■Gaji seorang graduan universiti pada tahun 1987 : RM1700
■Gaji seorang graduan universiti pada tahun 2012 : RM2345

Dalam jurang masa 25 tahun, kenaikan gaji hanya berputar pada kadar RM600 sahaja. Dalam tempoh berapa tadi? 25 tahun. Tetapi….

Dengan gaji RM1700 dahulu…

1.Sewa rumah pada ketika itu, adalah RM100 sebulan
2.Harga minyak tak sampai seringgit pun
3.Harga gula RM0.40 sekilo

Dengan gaji RM2345 sekarang :

■Harga gula sudah pun mencecah RM2.50 kalau tidak silap kami.
■Harga minyak sudah RM1.90
■Dan…bolehkah anda sewa rumah dengan selesa pada kadar RM100 sebulan?



Point kami adalah, kos sara hidup semakin melonjak tinggi daripada tahun ke tahun tetapi purata gaji dan pendapatan rakyat Malaysia mendatar. Sebenarnya inilah perkara pokok yang harus diselesaikan dikalangan pemimpin politik dan negara ketika ini.

Itu belum ditambah dengan masalah sistem pengangkutan di Malaysia. Jadi penyelesaian terbaik yang boleh diambil oleh kalangan rakyat Malaysiasekarang ialah dengan membeli kereta. Nak beli kereta? Mahal harganya. Tiada negara di dunia yang mengenakan cukai kereta sehingga 100%. Hanya di Malaysia.
Semak sejarah harga kereta di Malaysia tahun 1980an : KLIK SINI
1.Sekarang, sebuah kereta Myvi yang keluar daripada kilang, harganya sekitar RM25,000
2.Tetapi disebabkan cukai yang berlebihan (cukai jualan 10%, duit eksais 85%). Hampir 100%. Harga yang djual di pasaran terus melonjak kepada RM50,000.
3.Akhirnya rakyat seperti anda, anda di sini terpaksa membuat pinjaman sehingga 9 tahun contohnya dikehendaki membayar RM500 sebulan
4.Belum sentuh bab memiliki rumah sendiri lagi…Mampukah?

Bukan sudah berpuluh tahun kita merdeka. Kita hanya asyik berteriak isu-isu remeh. Sedangkan, isu-isu inilah bagaimana cara nak meningkatkan kadar boleh belanja rakyat Malaysia inilah yang paling penting. Apa kata anda pula?

P/S : Dengan kenaikan hutang negara Malaysia yang terkini terus melonjak tinggi, adakah kos sara hidup anda semakin baik?


#mohon like "pakatan rakyat supporters untuk sokongan




kredit sini




RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

memang h**** J**** betul.
kat selangor dah nampak perubahan kenapa tak buat untuk 1malaysia.. baru nama 1malaysia...