Rabu, 18 Julai 2018

Najib jahil atau buat - buat jahil?

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak secara peribadi mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa tender untuk projek LRT3 dan tidak boleh menggunakan alasan kejahilan sebagai tidak mengetahui kos projek itu yang melambung naik, kata seorang pegawai khas kepada menteri kewangan.

Ahli Parlimen Damansara, Tony Pua, berkata pada Mac tahun ini, pemilik projek Prasarana telah memberi kontrak pakej  kerja (WPC) bernilai RM15.2 bilion untuk projek LRT3.

"Setiap WPC ini telah diluluskan oleh menteri kewangan, di mana kamu bukan sahaja adalah menteri, kamu secara peribadi mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa tender.

"Justeru, kamu tentunya amat teruk menjalankan jawatan kamu, kerana sekarang kamu mendakwa bahawa 'tiada kontrak bernilai RM15 bilion ... yang ditandatangani’,” kata Pua, yang adalah pegawai khas di kementerian kewangan, dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata Najib juga tidak boleh menggunakan alasan kejahilan tidak mengetahui bahawa harga awal RM9 bilion untuk LRT3 hanya melibatkan kos pembinaan.

"Ini tidak termasuk, antara lain, kos pengambilan tanah, yuran PDP, yuran perunding lain, kos operasi, serta faedah semasa pembinaan," katanya.

Pua mengulas kenyataan Najib, yang memberitahu Malaysiakini semalam bahawa LRT3 tidak menelan kos RM31.65 bilion seperti yang didakwa oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Najib berkata beliau tidak menerima sebarang surat-menyurat dari Prasarana pada Mac mengenai tambahan RM22 bilion yang diperlukan untuk menyiapkan projek itu.

Najib juga menyifatkan tanda harga RM31.65 bilion itu sebagai "cerita dongeng".

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

0 respon: