"Saya masih kurang jelas mengapa saya tidak layak. Surat itu tidak memberikan sebarang sebab dan saya inginkan penjelasan," kata Lai, 41.
Muthu Ghani, 35, turut mengalami nasib serupa apabila menerima bayaran balik tidak seperti yang diharapkannya.
"Terdapat perbezaan ketara dengan apa yang saya kira berbanding jumlah diterima," katanya.
Kedua-duanya menfailkan taksiran cukai pendapatan mereka menerusi sistem e-Filing, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Sistem itu diperkenalkan pada 2004 dan bayaran balik cukai terlebih bayar untuk penghantaran borang secara dalam talian mengambil masa selama 30 hari berbanding 90 hari bagi yang mengembalikan borang secara manual.
Beberapa pembayar cukai turut mempertikaikan mengapa mereka menerima cek dan bayaran balik itu tidak dimasukkan terus ke akaun bank mereka.
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim berkata, para pembayar cukai boleh mengemukakan rayuan kepada lembaga pengarah untuk tujuan semakan semula.
Presiden Persatuan Peruncit-Rantaian Malaysia (MRCA) Datuk Nelson Kwok berkata, pembayar cukai mempunyai hak untuk mengetahui bagaimana LHDN mendapatkan jumlah akhir.
"LHDN mesti mengemukakan butiran secara telus dan penjelasan juga perlu diberikan," katanya.
Pengarah Komunikasi Korporat LHDN, Nor Azira Mohd Said berkata, pemberian cek adalah normal kepada sesiapa yang membuka akaun pertama kali dengan LHDN menggunakan nombor kad pengenalan lama mereka.
"Namun, apabila menggunakan sistem e-Filing, mereka menggunakan nombor MyKad baru, jadi dua nombor itu tidak sepadan dan kita tidak boleh memasukkan bayaran balik itu terus ke dalam akaun bank.
"Kita kemudiannya mengeluarkan cek daripada menunggu pembayar cukai mengemaskini butiran peribadi mereka dengan kami," katanya. (Mstar)
sumber sini
0 respon:
Catat Ulasan