Sabtu, 31 Mei 2014

Keputusan PRK Teluk Intan : DAP tewas


7.57pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 19,919
BN - 20,157
Majoriti - 238

7.43pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 19,830
BN - 19,805
Majoriti - 257.39pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 19,529
BN - 19,288
Majoriti - 241.

Lebih 97 peratus undi sudah dijumlahkan

7.37pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 19,508
BN - 19,219
Majoriti - 289

7.33pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 19, 279
BN - 18,581
Majoriti - 698

Kira-kira 95 peratus undi sudah dijumlahkan.

7.29pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 19, 202
BN - 18,379
Majoriti - 823

7.28pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 18,769
BN - 18,069
Majoriti - 700.

7.26pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 18,172
BN - 17,501
Majoriti - 671

7.25pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 17,536
BN - 17,138
Majoriti - 398.

Lebih 90 peratus undi sudah dijumlahkan.

7.21pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 17,314
BN - 17,044
Majoriti - 270

7.20pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 17,112
BN - 16,900
Majoriti - 212

7.19pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 16,722
BN - 16,569
Majoriti - 153

7.18pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 16,303
BN - 15,800
Majoriti - 503

7.16pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 16,117
BN - 15,538
Majoriti - 579

Lebih 80 peratus undi sudah dijumlahkan

7.14pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 15,980
BN - 15,151

Majoriti - 829

7.13pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 15,796
BN - 14,805
Majoriti - 991

7.11pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 15,000
BN - 14,163
Majoriti - 1,289

7.11pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 15,000
BN - 14,163
Majoriti - 1,289


7.01pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 13,054
BN - 11, 843
Majoriti - 1,211

6.58pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 12,736
BN - 11, 015
Majoriti - 1,721

6.56pm: Keputusan tidak rasmi

DAP - 12,407
BN - 10,518
Majoriti - 1,889

6.54pm: Keputusan tidak rasmi

PRK Teluk Intan: Insiden panas pagi pembuangan undi


10.30 pagi: Kampung Bahagia - penyokong BN dan DAP masih bertekak antara satu sama lain serta menggunakan perkataan kesat.

Di pihak DAP agak tenang dengan hanya dua atau tiga orang sahaja yang bertindak balas jeritan Pemuda BN di bawah pancaran panas matahari.

Anggota polis memerhati dan memantau keadaan tersebut.


10.15 pagi: SMK Sultan Abdul Aziz - Salah satu daripada bas yang diatur oleh DAP tiba dari Kuala Lumpur dengan kira-kira 10 pengundi.

Kad yang bertulis 'Jom Balik Undi, Vote Wisely, Vote for the future of our country diletakkan di bahagian dalam bas itu.

Tiada seorang pun daripada mereka yang mahu ditemubual pihak akhbar di luar kawasan sekolah.

10.00 pagi: SMK Sultan Azlan Shah - Dua wartawan portal bertekak dengan seorang pegawai SPR, yang meminta pihak akhbar supaya keluar dari kawasan sekolah.

Pegawai wanita itu, yang namanya tidak dikenali, mendakwa sekumpulan enam petugas media telah "mengganggu" pengundi.

Wartawan, yang berdiri di hadapan koridor, menjelaskan bahawa mereka hanya menunggu lawatan Dyana.

Berikutan itu, seorang anggota polis datang bercakap dengan pegawai SPR berkenaan, dan pihak media akhirnya dibenarkan menunggu di situ.

Sebelum itu, beberapa jurugambar mengadu bahawa mereka tidak dibenarkan mengambil gambar di kawasan sekolah.

10.00 pagi: SK Kampung Bahagia - Penyokong BN dan DAP dipisahkan hanya lima meter dari satu sama lain oleh dua buah kenderaan pacuan empat ronda.

Penyokong BN berang apabila penyokong DAP menggantung kangkung dengan wang kertas RM1 di hujung galah.

"Hoi! Kangkung tu turunkan! DAP celaka!" jerit sebahagian penyokong BN ke arah penyokong DAP.

10.00 pagi: Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya, kadar peratus pengundian pada jam 9 pagi ialah 11.81 peratus atau 7,080 orang.

Maklumat itu telah dikeluarkan oleh Jabatan Penerangan di Teluk Intan.

9.50 pagi: Calon BN, Datuk Mah Siew Keong melawat pusat mengundi di SJKC Phooi Yong dan memberitahu pemberita bahawa beliau bertanggungjawab sepenuhnya jika beliau kalah.

Mah juga mengatakan beliau tidak tidur kerana peringkat akhir kempen sangat "meletihkan".

Sementara itu, Dyana ketika melawat ke sini sebelum ini, memberitahu pemberita bahawa beliau "kagum" dengan kehadiran di ceramah kemuncak DAP malam tadi.




# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Dua pembantu rumah Fasha Sandha dipenjara

DUA pembantu rumah suami pelakon Fasha Sandha hari ini dihukum penjara enam bulan oleh Mahkamah Majistret Ampang dekat sini kerana mencuri wang milik suami pelakon itu sebuah rumah di Ampang Jaya.

Majistret Zulyana Zolkapli membuat keputusan itu selepas kedua-dua warga Indonesia itu, Nilawati, 39, dan Sri Maniami, 35, mengaku bersalah terhadap pertuduhan itu.

Mahkamah memerintahkan kedua-dua mereka menjalani hukuman itu bermula dari tarikh mereka ditangkap iaitu pada 13 Mac lepas. Mengikut pertuduhan, mereka didakwa mencuri matawang rupiah dan wang Ringgit Malaysia berjumlah RM200 milik Rizal Ashram Ramli, 38, di sebuah rumah di Jalan Duta Suria, Ampang Jaya, di sini pada 9.45 malam, 12 Mac lepas.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 381 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tujuh tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Terdahulu dalam rayuan mereka, kedua-dua wanita itu menangis teresak-esak memohon mahkamah meringankan hukuman kerana ingin menyambut Ramadan bersama keluarga di kampung.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Faridah Nurdinie Bahrum. - Bernama

sumber


# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Dinoda teman facebook setelah

GARA-GARA terlalu percayakan lelaki yang dikenalinya selama dua minggu menerusi akaun Facebook, seorang remaja perempuan berusia 13 tahun telah dirogol pada pertemuan kedua mereka, semalam.

Kejadian berlaku selepas kedua-dua bertemu untuk makan tengah hari di sebuah bangunan berhampiran Jalan Singapura, Sandakan, memetik laporan The Star.

Lelaki berusia 18 tahun itu dikatakan telah merayu untuk mengadakan hubungan seks dengan remaja itu sejak pertemuan pertama mereka, namun ditolak.

Namun, selepas melihat ‘kegigihan’nya, dia akhirnya mengalah.

Kejadian tersebut bagaimanapun terbongkar selepas ibu remaja itu memaksanya berterus-terang selepas dia pulang lewat dari sekolah pada hari itu.

Menurut Timbalan Ketua Polis Daerah Sandakan, Supt Fadzil Mohd Ali, satu laporan polis telah dibuat dan mangsa dibawa ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan.
sumber

# sila like "kami undi pakatan rakyat"





Jumaat, 30 Mei 2014

(GAMBAR) ANGGOTA POLIS LETAK KAKI PADA DINDING KAABAH KETIKA BERTUGAS UNDANG KEMARAHAN


Seorang anggota polis bersandar sambil meletakkan kasutnya pada tembok Kaabah mengundang kemarahan orang ramai.

Sikap biadab anggota polis itu tidak boleh diterima dan dianggap tidak menghargai penghormatan yang diberi untuk bertugas di tempat suci itu.

Ini kerana, dalam budaya Arab, menunjukkan kaki atau meletakkkan kaki pada seseorang atau tempat suci dianggap kebiadaban yang melampau.

Gambar kebiadaban anggota polis mula tersebar sejak semalam menimbulkan kemarahan masyarakat Muslim seluruh dunia.

Putera Mishal Abdullah mengarahkan Ketua Polis Makkah mengambil tindakan disiplin terhadap anggota polis berkenaan. - Agensi


sumber


# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Pelatih di pejabat agama akhirnya kantoi khalwat

Seorang pelajar wanita di sebuah IPTA di Lembah Klang berusia 22 tahun yang dipercayai baru selesai membersihkan diri selepas beraksi di ranjang bersama
teman lelakinya, terkejut apabila mendapati penguat kuasa agama berkopiah memenuhi ruang bilik rumah tumpangan disewa bersama kekasih yang juga penuntut
universiti di Kota Kinabalu baru baru ini.

Gadis tempatan yang juga penuntut sebuah IPTA di Kuala Lumpur itu dikatakan menyertai latihan amali di Wisma Majlis Agama Islam Sabah dan mengambil kesempatan
untuk memadu asmara dengan kekasihnya.

Bagaimanapun, kegiatan jijik pasangan kekasih dapat dihidu anggota penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) yang bertindak menyerbu
rumah tumpangan berkenaan.

Ketika serbuan, anggota penguatkuasa menemui teman lelaki gadis itu yang berusia 21 tahun sedang terbaring keletihan di atas katil. Pemeriksaan itu juga
turut menemui pakaian dalam gadis berkenaan bertaburan di atas lantai rumah tumpangan terbabit.

Setelah disoal siasat, mereka mengaku hanya pasangan kekasih dan mengambil kesempatan memadu kasih di rumah tumpangan itu.-(

sumber


# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Khamis, 29 Mei 2014

Kenapa Ketua Pesuruhjaya SPRM ini tolol sangat?

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta kerajaan mengkaji semula kaedah pemberian subsidi diesel kerana berlaku banyak ketirisan yang merugikan negara.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata saranan ini sebahagian daripada usaha untuk mencegah kegiatan penyeludupan diesel yang mengakibatkan kerugian wang kerajaan.

Beliau berkata sejak lima tahun lalu SPRM sudah melakukan 90 tangkapan membabitkan penyelewengan diesel meliputi pihak berkuasa dan kumpulan tidak bertanggungjawab.

"Jika ketirisan ini dapat dikurangkan, lebihan peruntukan itu boleh disalurkan kerajaan kepada perkara membabitkan kepentingan rakyat," katanya ketika ditemui selepas Bengkel Kewartawanan Bersama SPRM memerangi rasuah di ibunegara.

Mengulas tentang kegiatan penyelewengan subsidi diesel baru-baru ini, Abu Kassim berkata hasil siasatan mendapati mereka yang terbabit begitu mudah cuba merasuah pihak berkuasa dan ini menyebabkan penguatkuasa terpanggil untuk mengambil tindakan tegas terhadap perasuah.

Abu Kassim juga menggesa pihak berkuasa dan orang ramai tampil mengemukakan aduan berhubung kegiatan itu bagi membantu SPRM membendung penyelewengan diesel dan memberi jaminan mereka dilindungi mengikut Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010.

- Bernama

Dah baca cerita kat atas .. ?

1. Mana pergi Kastam, ATM, Polis dan lain-lain penguatkuasa? semua dah tidur?

2. SPRM digunakan untuk halalkan hapuskan subsidi diesel? kalau ya, sah celaka.

3. SPRM tak kesan mana-mana pegawai tertinggi yang makan rasuah kes diesel?

4. Nampak macam cerdik, tapi benda busuk orang boleh bau. UMNO jangan gunakan SPRM untuk terus hapuskan segala macam subsidi ..


sumber


# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Rabu, 28 Mei 2014

Remaja ini dirogol 34 lelaki melayu

PASIR PUTEH - 26/5/2014: Seorang remaja perempuan berusia 14 tahun membuat laporan di Balai Polis Ketereh kerana telah di rogol secara beramai-ramai oleh 34 orang lelaki melayu di sebuah rumah di sini.

Pengadu telah dihantar ke hospital perubatan Kuala Krai untuk membuat pemeriksaan lanjut.

Hasil awal rawatan didapati ada kesan koyakan teruk pada hymen dan kesan kemasukan yang berulang-ulang kali pada kemaluan mangsa.

Bersama-sama mangsa terdapat juga dua orang saksi yang merupakan rakannya.

Kes disiasat di bawah Sek. 376 Kanun Kesiksaan.

Berita ini juga mengejutkan Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar yang turut berkongsi laporan polis berkenaan berita ini di laman Facebooknya. Beliau juga berharap kes ini dapat diselesaikan secepat mungkin.

sumber

# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Piala Thomas: Khairy bodoh kata Raja Bomoh



Manusia yang mengelar dirinya Raja Bomoh, Ibrahim menyifatkan Menteri Belia Dan Sukan, Khairy Jamaluddin sebagai punca kekalahan skuad Piala Thomas dan perlu memikul tanggungjawab dengan meletakkan jawatan sebagai menteri.

Ini kerana, menurutnya kenyataan Khairy sebelum ini meminta masyarakat agar tidak meletakkan sebarang harapan kepada skuad negara itu.

“Ini kerana sejak awal-awal lagi dia telah mengatakan skuad ini tidak akan masuk ke peringkat akhir, tetapi bila dapat masuk peringkat akhir dia (cuba) ambil kesempatan (publisiti)” ujar kepada wartawan Suara.TV sebentar tadi.
{baca lagi klik butang papar ... }



Ibrahim turut meminta Khairy agar meletakkan jawatan kerana gagal menjalankan tanggungjawab sebagai seorang menteri.

Menurutnya sebagai seorang menteri yang diberi tanggungjawab menjaga dan membangunkan sukan negara, Khairy sepatutnya terus memberikan semangat kepada para pemain dan bukannnya mengeluarkan kenyataan yang boleh menajtuhkan moral pemain.

Namun sebaik sahaja pasukan badminton negara berjaya melangkah ke separuh akhir menentang Jepun, Khairy dikatakan terhegeh-hegeh mencari publisiti dengan menghadiri perlawanan akhir itu.

“Dia mengata, kemudiannya memuji.

“Menteri (KJ) ini bodohlah, dia patut meletakkan jawatan” ujarnya lagi.

Memetik laporan Utusan Malaysia sebelum ini, Khairy dilaporkan meminta rakyat negara ini agar tidak meletakkan harapan tinggi terhadap skuad Pia¬la Thomas negara untuk melakar kejayaan yang besar pada kejohanan dwi tahunan itu.

Beliau berkata, peluang skuad kebangsaan untuk sampai ke peringkat separuh akhir adalah amat sukar

“Saya rasa lebih elok jika kita meletakkan satu sasaran yang sederhana kerana saya tidak mahu ada yang memberikan harapan yang terlalu tinggi,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Malaysia Purple League.

Menurut Khairy, harapan yang diletakkan terhadap skuad badminton negara perlulah lebih realistik bersesuaian dengan barisan pemain yang Malaysia miliki pada masa sekarang.
sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Selasa, 27 Mei 2014

Gas memasak naik harga

Terbaru, siri gelombang kenaikan harga barang di Malaysia akan terus melonjak dengan dipacu dengan berita kenaikan harga gas asli bermula bulan hadapan Mei 2014 yang baru sahaja dimaklumkan sendiri oleh Petronas.

Suka atau tidak, bersedia atau tidak pemain industri, rakyat Malaysia perlu menghadapinya…

Kenaikan harga gas asli akan menyebabkan gelombang inflasi yang pernah Berita Semasa laporankan (DI SINI) untuk tahun 2014 terus melonjak naik
{baca lagi klik butang papar ... }


Berita kenaikan harga gas asli bakal menyebabkan industri berat seperti pembuatan keluli akan terkesan. Dan ini bakal memberikan markah dan alasan untuk kapitalis REDHA dan pemain hartanah di Malaysia untuk terus melonjakkan harga rumah di Malaysia lebih awal
sebelum GST dilaksanakan Kenaikan harga gas asli akan menyebabkan kos tambahan kepada pemain industri berat sekurang-kurangnya sejumlah RM200 juta?

Berdasarkan kesan rantaian yang berlaku, kepada siapakah akhirnya yang akan menerima kesan akhirnya?

Peniaga makanan seperti biasa tidak akan mahu menyerap tekanan kenaikan kos operasi mereka, mahu atau tidak bebannya akan dicampakkan semula kepada pembeli dan pengguna

Sekarang ini pasaran harga gas asli dimonopoli oleh Petronas yang dijual :

pada harga RM18.35 setiap MMBTU sekarang ini
pada harga RM19.85 setiap MMBTU bermula bulan Mei 2014
harga gas asli di Malaysia akan naik setiap 6 bulan sekali selama tempoh 3 tahun


P/S : Berita kenaikan harga gas asli akan "muncul" semula 6 bulan daripada sekarang. Nantikan!

PP/S : Berita Semasa sama sekali tidak mahu menyalahkan Petronas. Ini kerana selama ini mereka "terpaksa" membiarkan taikun IPP merompak duit mereka hasil daripada pemberian subsidi gas asli kepada IPP

Gaji Siswazah 2014 RM2500 Sebulan Tidak Cukup & Tertekan Dengan Kos Sara Hidup? Bagaimana Dengan Anda?

Sumber : Berita Semasa.

==============

Takpe2.

Negara kita neh aman makmur. Ada tak rakyat komplen buat demo menolak kenaikan harga gas memasak? Takde kan. Maksudnya rakyat sokong kenaikan harga la tue. Mungkin itula kata2 Hasan Malek yang akan keluar kat tv nanti.

Sama2 tunggu la ek.


sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Kegiatan keji Ketua Polis Daerah Langkawi dilondehkan!


Pengerusi Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch) R Sri Sanjeevan mendakwa bahawa Ketua Polis Daerah Langkawi Supt Harrith Kam Abdullah telah menerima rasuah dalam dua kes jenayah yang bertujuan untuk melindung beberapa sindiket Cina di Langkawi.

Menurutnya, beliau mendedahkan perkara ini setelah pihaknya iaitu MyWatch menerima laporan dari seorang pegawai kanan polis yang identitinya dirahsiakan.

Jelasnya, kes pertama iaitu serbuan ke atas pusat hiburan, Supt Harrith telah mengarahkan supaya kes tersebut diklasifikasikan sebagai ‘No Further Action’ (NFA) atas alasan pusat hiburan tersebut mempunyai lesen perniagaan.
{baca lagi klik butang papar ... }



“Tujuan Supt Harrith berbuat demikian adalah bagi melindungi tauke pusat hiburan tersebut yang bernama Nicky Tan Peng Chun kerana Nicky Tan Peng Chun merupakan anak kepada Lai San, iaitu sindiket loteri haram di Langkawi.

“Kini, terdapat lima sindiket loteri haram di Langkawi yang membayar wang perlindungan secara bulanan kepada Supt Harrith dengan cara menyerahkan sendiri wang di rumah beliau di Kuarters Ketua Polis Daerah Langkawi,” katanya dalam satu kenyataan kepada FMT.

Bagi kes kedua pula berkenaan tangkapan dua orang lelaki berbangsa Cina, iaitu Cheong Chun Leng dan Choong Kwong Wing. Dua lelaki berbangsa Cina itu disyaki telah melindungi 13 Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) warganegara Myanmar.

“Supt Harrith telah campur tangan dalam penyiasatan kes ini sehinggakan dua lelaki berbangsa Cina ini diberi jaminan dalam tempoh 24 jam dari waktu tangkapan, sedangkan kes ini belum lagi disiasat.

“Dua orang lelaki Cina ini telah membuat pengakuan kepada orang awam dan kepada pegawai polis lain bahawa mereka telah memberi suapan kepada Supt Harrith dengan wang sebanyak RM15,000,” ujarnya.

Sehubungan itu, Sanjeevan yang mewakili pihak MyWatch mendesak agar Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat segala rasuah dan salahlaku Supt Harrith dan sepanjang siasatan dijalankan, Supt Harrith haruslah diberi cuti sehingga siasatan selesai dijalankan.

Sanjeevan turut menjelaskan bahawa isu ini telah diadukan beberapa kali kepada Ketua Polis Kedah, namun sehingga kini tiada tindakan lanjut yang diambil.

“Adalah lebih baik sekiranya satu Pasukan Khas diwujudkan bagi menyiasat rasuah dan salahlaku Ketua Polis Daerah Langkawi ini, dan dalam masa yang sama turut menyiasat Ketua Polis Kedah sekiranya beliau terlibat dalam dua kes yang dinyatakan ini.

“Dalam pada masa yang sama, Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) juga harus ditubuhkan segera untuk menyiasat segala rasuah dan salahlaku dalam PDRM,” katanya.

Jelasnya, pihak MyWatch sedia untuk memberikan kerjasama kepada pihak PDRM sekiranya dipanggil bagi membantu siasatan malah pegawai kanan polis yang memberi maklumat ini juga sedia bekerja sama dengan pihak SPRM.

“MyWatch sedia memberi kerjasama sekiranya dipanggil bagi membantu siasatan malahan pegawai kanan polis yang memberi maklumat ini juga sedia bekerjasama dengan SPRM untuk memberikan lebih maklumat yang diperlukan kerana beliau sudah hilang kepercayaan terhadap pucuk pimpinan PDRM,” katanya.

Buat masa ini, pihak FMT cuba mendapatkan penjelasan daripada Ketua Polis Kedah, Datuk Ahmad Ibrahim bagi menjelaskan perkara ini, namun usaha tersebut gagal ekoran Datuk Ahmad tidak menjawab panggilan telefon.

sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"






MENARIK LAINNYA


Isnin, 26 Mei 2014

KKM suka rakyat makan produk ada DnA babi .. ?

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mempertikaikan tindakan Kementerian Kesihatan (KKM) yang mendedahkan keputusan ujian tiga sampel coklat Cadbury hanya selepas tiga bulan analisis itu dilakukan.

Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata, keputusan itu juga hanya dimaklumkan secara rasmi selepas maklumat berkenaan bocor dan tersebar luas melalui media sosial dan ia disifatkan sebagai penganiayaan kepada pengguna.

Beliau turut mendakwa, pihaknya dimaklumkan masih terdapat kira-kira 15 produk lain dipercayai mengandungi asid deoksiribonulkleik (DNA) khinzir namun belum didedahkan KKM kepada umum.

“Kenapa baru sekarang maklumat ini didedahkan sedangkan ujian dibuat pada Februari lagi.

Dan jika benar ada 15 produk lain turut mengandungi DNA Khinzir, kenapa masih dirahsiakan?” katanya, semalam.

Sehubungan itu, beliau mendesak supaya Akta Halal yang pernah dicadangkan kerajaan 15 tahun lalu diwujudkan bagi mengendalikan hal seumpama ini, bukannya sekadar bergantung kepada Akta Perihal Dagangan 2011.

“Insya-Allah Selasa ini (esok) kami (PPIM) akan panggil semua NGO (badan bukan kerajaan) Islam untuk bersama menyatakan bantahan serta mengambil tindakan terhadap Cadbury mewakili seluruh umat Islam di Malaysia.

“Ini kerana mereka gagal memastikan produk yang dihasilkan halal walaupun sudah mendapat pengesahan halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

“Kami juga mahu produk Cadbury disita semuanya, bukan hanya yang disahkan ada DNA Khinzir kerana mengikut Akta Makanan 1983 pun, jika ada keraguan boleh sita semua sekali.

Kita tak mahu kelak ada manipulasi untuk tukar pembungkusan atau sebagainya,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) Yusof Abdul Rahman meminta pengeluar coklat itu memberikan penjelasan kepada orang ramai mengenai keputusan analisis itu jika mereka tidak tahu mengenainya.

“Isu ini seolah-olah didiamkan.

Jika ujian dilakukan pada Februari, adakah Cadbury juga tidak tahu mengenainya atau mereka mengambil langkah berdiam diri untuk menyelamatkan pasaran? Kami mahukan penjelasan. - My Media Hub

Digoda isteri orang yang miang di pejabat


DI kala nilai kasih sayang
dipinggirkan dan sifat benci serta dendam lebih mekar, maka dengan sendirinya akan terhakis nilai-nilai murni yang selama ini menjadi kekuatan seorang manusia.

Pengalaman membuktikan bagaimana akan hancur sebuah hubungan lantaran sikap manusia yang membelakangkan nilai kasih sayang sesama manusia.

Hakikat yang sukar untuk dinafikan iaitu budaya dendam dan membenci yang kian membarah dalam diri, sekali gus menghakis tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi ini. Keghairahan merebut kuasa sering kali menjadikan masyarakat semakin hilang pertimbangan rasional dan nilai kasih sayang sehingga ada yang tergamak memasukkan pasir ke dalam periuk nasi orang lain.

Ini cerita yang saya pilih untuk dikongsi dengan pembaca minggu ini. Kisah kiriman Zabidi (bukan nama sebenar) yang telah hampir 10 tahun berlalu tetapi masih segar dalam ingatan.
{baca lagi klik butang papar ... }



Kata Zabidi, ia sekadar pengalaman hidup yang ingin dikongsi dengan pembaca di luar sana. Jika anda pernah teraniaya, jangan gundah atau kesal, sebaliknya berusahalah untuk memajukan diri dan bertawakal kepada Ilahi kerana segala yang tersurat akan ada hikmahnya.

Begini kisah Zabidi.

"Ketika menuntut di universiti, saya berkenalan dengan seorang gadis bernama Suri (bukan nama sebenar). Kami kerap bertemu di perpustakaan untuk mencari maklumat dan juga menghabiskan masa membaca dan mengulang kaji pelajaran.

"Di luar bilik kuliah, kami keluar secara berkumpulan dan begitulah hari-hari yang saya lalui sehingga terbit bibit-bibit kasih, namun kami masing-masing memendam perasaan.

"Mujur seorang sahabat sanggup menjadi orang tengah dan kami disatukan sebagai pasangan kekasih. Syukur kerana cinta kami mendapat restu daripada keluarga. Akhirnya setelah hampir setahun bertunang, kami disatukan sebagai suami isteri.

"Kami dikurniakan dua orang anak, yang sulung berusia 11 tahun dan yang kedua lapan tahun. Melihat mereka membesar, satu kepuasan dan keluarga adalah segalanya dalam hidup kami.

"Anak-anak umpama permata yang menyinari dan membahagiakan sesebuah keluarga. Oleh itu, setiap ibu bapa wajib menyempurnakan amanah tersebut. Jika betul didikan maka terhasil sebuah kehidupan yang harmoni. Itulah yang kami lakukan untuk mendapatkan anak soleh dan solehah serta keluarga bahagia mengikut syariat.

"Isteri saya mohon untuk bersara awal kerana mahu menumpukan perhatian kepada keluarga dan saya amat gembira dengan keputusan Suri.

"Hari bertukar tahun akhirnya saya dinaikkan pangkat. Ini rezeki untuk keluarga dan saya bersyukur kerana mendapat perhatian daripada pihak atasan serta berjanji untuk meningkatkan lagi prestasi tugasan yang telah diamanahkan.

"Suasana di pejabat tidak sama seperti di rumah yang mana setiap kerja boleh ditangguhkan. Di pejabat, segalanya memerlukan kepantasan untuk menyiapkan tugasan jika diminta berbuat demikian.

"Rakan sekerja saya, Siti (bukan nama sebenar) menjadi teman setia saya dalam melakukan kerja-kerja di pejabat, sebab kami berada di unit yang sama.

"Dalam diam, Siti menyimpan perasaan terhadap saya walaupun dia berstatus isteri orang. Saya pura-pura tidak memahami perasaannya, sebaliknya terus menumpukan pada perkara yang melibatkan tugasan rasmi kami seperti yang diarahkan.

"Saya selalu berpegang kepada pesanan ibu saya, kita perlu rasional dalam tindakan jika terbabas sukar untuk berpatah balik atau membuat pusingan U.

"Setiap kali bila kelapangan saya akan menghubungi isteri di rumah, bertanyakan khabar dan menu apa yang disediakan untuk kami sekeluarga.

"Walaupun disindir oleh rakan-rakan tetapi bagi saya itu satu cara untuk mengelak daripada terjebak dengan hubungan terlarang yang amat dahsyat kesannya.

"Siti sesekali menyindir saya kerana menolak pelawaannya untuk makan bersama. "Hai takutkan orang rumah ke?" tetapi saya tidak memberi apa-apa respons kerana sudah ‘masak’ dengan kerenahnya yang suka mengambil kesempatan.

"Kerana terlalu marah dengan saya yang tidak melayannya, Siti telah menyebarkan cerita yang kononnya rumah tangga kami sedang dilanda badai. Berita yang kurang menyenangkan ini sampai ke pengetahuan isteri saya.

"Suri amat memahami situasi di pejabat kerana dia juga pernah bekerja, jadi dia abaikan sahaja hal tersebut bila saya menceritakan hal yang sebenar. Untuk apa mengundang dosa jika kebahagiaan telah berada dalam genggaman.

"Pelbagai idea Siti lakukan untuk menjerat saya tetapi saya tidak sebodoh yang dia fikirkan. Setelah berbincang dengan isteri di rumah, saya akhirnya mengambil keputusan untuk melepaskan jawatan yang tinggi dan lumayan gajinya demi menyelamatkan rumah tangga saya.

"Tindakan saya telah mencetuskan pelbagai tanggapan dalam kalangan rakan-rakan tetapi saya diamkan sahaja kerana tidak mahu mendedahkan aib seorang wanita yang bergelar isteri orang.

"Jika dilayan akan menjadi-jadi perangainya, mengalahkan orang bujang. Malah dia langsung tidak rasa bersalah dan malu dengan perangainya itu.

"Kini, saya merasa tenteram dan aman dengan tugasan baru yang saya pikul. Sekurang-kurangnya saya tidak diganggu oleh isteri orang yang menggoda saya di pejabat.

"Kehidupan saya kini lebih membahagiakan dan kerja baru saya juga memberi rezeki yang lebih lumayan untuk kami sekeluarga. Saya amat bersyukur kerana diberi kesedaran lebih awal oleh Allah untuk menyelamatkan rumah tangga saya. Alhamdulillah, terima kasih kepada Suri yang sangat memahami masalah saya dan tidak melatah dengan apa yang saya hadapi.

"Bukan mudah untuk mendapat kepercayaan isteri terutama apabila membabitkan orang ketiga tetapi saya dikurniakan seorang isteri yang baik dan penyabar orangnya.

"Sebagai lelaki, saya amat pelik dengan sikap wanita sekarang yang terlebih berani. Mereka tidak ada perasaan malu dan segan hingga sanggup menggoda lelaki lain sedangkan mereka juga ada suami.

"Apa hendak jadi dengan dunia sekarang, saya pun tidak tahu. Saya berdoa supaya Siti sedar akan perangainya yang salah itu dan mudah-mudahan dia akan insaf dan bertaubat. Hidup ini hanya sementara, jadi sebelum terlambat elok kembali ke pangkal jalan.

"Sepatutnya dia malu dengan sikap buruknya itu setelah saya tidak melayannya tetapi ini tidak, dia semakin menjadi-jadi hingga saya terpaksa mengambil keputusan berhenti kerja.

"Selepas ini, saya tidak tahu siapa pula yang akan menjadi mangsanya. Harapan saya, semoga dia menghentikan perangai buruknya itu dan kembali mentaati suami yang sangat mencintainya.

"Saya kesal kerana suaminya tidak tahu isterinya berperangai begitu dan mudah-mudahan Allah akan membuka pintu hatinya untuk kembali menjadi isteri yang solehah. Kepada para suami di luar sana yang mungkin menghadapi situasi sama seperti saya, jangan melatah dan mengikut arus. Kalau boleh elak, elok mengelak.

"Fikirkan masa depan anak-anak, fikirkan pengorbanan isteri. Tumpukan perhatian terhadap keluarga kerana mereka adalah amanah Allah. Masalah boleh selesai jika kena caranya. Semoga Allah merahmati keluarga saya di dunia dan akhirat. Amin,’’ Zabidi menamatkan ceritanya.

Terkedu saya dengan cerita Zabidi. Memang Zabidi terbukti seorang suami yang baik, prihatin dan sayangkan isteri dan anak-anaknya.

Sebagai ketua keluarga, Zabidi telah menjalankan tanggungjawabnya dengan baik. Pengorbanannya meletak jawatan kerana menjaga maruahnya amat dipandang tinggi. Alangkah bahagianya rumah tangga jika ada ramai lagi lelaki seperti Zabidi dalam masyarakat kita.

Doa saya agar Allah makbulkan doa Zabidi untuk kebahagiaan keluarganya di dunia dan akhirat.

Menamatkan catatan, pesanan saya, wanita insan yang dikurniakan dengan keajaiban, dia boleh menjadikan sesebuah rumah itu seperti syurga dan bisa menukarnya menjadi sebuah neraka.

Salam

Keluarga@Utusan

sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"





MENARIK LAINNYA



Ahad, 25 Mei 2014

Calon bebas Abu Backer ni tolol ke apa?


Hari tu dia menangis-nangis dan merajuk serta hampir tarik diri bila dirinya kurang mendapat liputan media..

Bagaimanapun setelah mendapat liputan besar-besaran dari berbagai media setelah melakukan aksi stunt keatas kereta Guan Eng, dia nak tarik diri juga..

Alasannya ialah dia dah kecewa dengan sistem Pilihanraya negara ini dan paling menarik dia buat pendedahan kononnya Najib mahu DAP menang..

Menurutnya sumber 'tertinggi' (tinggi mana entahlah samada setinggi Komtar atau KLCC hanya dia yang tahu) memberitahu beliau bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sengaja memberi laluan mudah kepada DAP bagi membalas jasa mereka yang memberi laluan kepadanya di Pekan pada 1976.
{baca lagi klik butang papar ... }



Kah..kah..kah... pandai dia ni cari populariti nak fitnah Guan Eng kononnya kereta Guan Eng langgar dia tak boleh pasal ada rakaman video.. dia cari pasal dengan Najib pulak...

Najib dan BN nak bagi laluan kepada DAP?.. kirim salam la.. Kalau Najib nak bagi laluan kepada DAP, Dyana Sofya tak terima serangan bertali arus la...

Laporan berkaitan...

GEORGE TOWN: Calon Bebas penuh kontroversi Abu Backer Sidek Mohamad Zan menarik diri daripada bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gelugor pada saat akhir.

Perkara itu diumumkan dihadapan penyokong dan seorang lagi calon Bebas, Mohamad Nabi Bux Mohd Abd Sathar di padang Kampung Melayu Air Itam kira -kira pukul 7.20 malam Sabtu.

Menurutnya, keputusan tersebut dibuat kerana kecewa dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang didakwa bertindak sambil lewa dan tidak membuka pintu pejabat semasa beliau ingin menghantar nama ejen pengundian dan pengiraan pada Sabtu.

"Aku tarik diri dan tidak bertanding kerana kecewa dengan sistem pilihan raya negara ini," katanya.

Justeru, beliau berkata akan meninggalkan Bukit Gelugor pada malam Sabtu.

"Saya tak ada esok (Ahad). Semua penyokong akan ikut saya ke Langkawi," katanya.

Sementara itu, Pemangku Pengarah Pilihan Raya negeri, Azizal Ahmad ketika dihubungi mStar Online berkata, penarikan Abu Backer tidak sah.

"Penarikan dirinya tidak sah kerana nama calon bertanding telah dicetak pada kertas undi.

"Apapun proses pengundian esok akan berjalan seperti biasa. Dia kena hormat peraturan SPR," katanya.

sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Sabtu, 24 Mei 2014

Cadbury perlu mohon maaf dan didenda RM1 billion!!




SHAH ALAM - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengambil keputusan menarik balik sijil halal bagi kedua-dua produk Cadbury yang mengandungi DNA babi serta-merta.

Menurut Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha, siasatan lanjut akan dibuat untuk mengenal pasti punca pencemaran tersebut.

"Kami ingin menegaskan bahawa pensijilan halal Malaysia adalah melibatkan proses pengauditan dan pemeriksaan ketat merangkumi penilaian bahan ramuan, kaedah pemprosesan, peralatan yang digunakan, termasuklah pengujian makmal berdasarkan Standard Halal Malaysia dan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, selepas sijil pengesahan halal, pemeriksaan akan dibuat secara berkala terhadap syarikat pengeluar produk berkenaan.

"Pemantauan sentiasa dilakukan dari semasa ke semasa, sekiranya terdapat sebarang perlanggaran ke atas mana-mana produk atau ketidakpatuhan terhadap syarat-syarat persijilan, pihak kami akan menarik semula atau menggantung sijil halal terhadap produk tersebut," katanya.


KKM sahkan produk ada DNA babi


Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengesahkan penemuan DNA babi (porcine) dalam produk makanan Coklat Susu dengan Kacang Hazelnut dan Coklat Susu dengan Kacang Badam jenama Cadburry Dairy Milk.

Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, berdasarkan analisis yang diambil dari tiga sampel, dua daripadanya didapati mengandungi porcine manakala satu lagi produk iaitu Coklat Susu Cadburry Dairy Milk Chocolate dikesan tidak mengandungi DNA tersebut.

"Ini bertujuan untuk melindungi orang awam daripada bahayanya dari segi kesihatan dan penipuan pada penyediaan, penjualan dan penggunaan makanan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dalam pada itu, pihak pengeluar produk, Cadburry Confectionery Malaysia Sdn Bhd memberi jaminan untuk menarik balik produk terbabit dari pasaran dengan serta-merta.

"Kami ingin menasihatkan orang ramai supaya membaca nombor kelompok (batch no.) pada label produk sebelum membeli atau memakannya," jelasnya.

Orang ramai dan pengguna boleh merujuk laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) di http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq untuk sebarang soalan dan pertanyaan.


Takkan tiada undang-undang yang bolehdenda kaw-kaw punya. Bagi pengajaran. kalau RM1billion tak cukup kaw, kita denda RM100billion.

sumber




# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Ancaman bakar Pemuda Umno satu balasan buat DAP, kata Zahid Hamidi

Ancaman yang dibuat Pemuda Umno untuk membakar ibu pejabat DAP pada Khamis lalu adalah satu balasan yang perlu dibayar DAP kerana membernarkan ahlinya mengeluarkan perkataan menghina, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

"Tindakan Pemuda Umno itu mencerminkan kemarahan pemimpin mereka. Mereka sakit hati, itu tak dapat nak elak," kata Zahid yang juga naib presiden Umno kepada pemberita di Teluk Intan hari ini.

"Saya nak beri amaran kepada semua parti sila hormati parti lain dan jangan guna perkataan yang boleh menyakitkan perasaan orang lain.
{baca lagi klik butang papar ... }



"Saya bimbang harga balasan yang perlu dibayar jika kamu salah guna perkataan seperti YB Rayes.

Kira-kira 50 Pemuda Umno Wilayah Persekutuan mengadakan protes di hadapan bangunan DAP di Jalan Yew, Kuala Lumpur pada Khamis lalu sebelum menyerahkan memorandum kepada Pengarah Strategi DAP Dr Ong Kian Ming.

Selain memegang sepanduk, mereka juga mengugut membakar bangunan DAP selain merosakkan papan tanda parti.

Protes itu diadakan selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Delima RSN Rayer kerana mengeluarkan perkataan “Umno celaka” semasa sidang Dewan Pulau Pinang Selasa lalu.

"Bila kita naik marah, inilah harganya yang perlu dibayar jika kamu salah guna ayat.

"Bila (Ketua Pemuda Umno) Khairy Jamaluddin mencabar Rayer supaya mengulangi kenyataannya di luar Dewan, dia tak berani.

"Rayer guna kuasa imunitinya dalam Dewan untuk menghentam apa sahaja dan ini mengecawakan," kata Zahid.

Katanya, imuniti yang diperoleh wakil rakyat sepatutnya digunakan dengan hormat, bukan untuk disalahgunakan.

Zahid turut menggesa semua wakil rakyat lain kekal rasional dengan mengatakan "mereka boleh berbeza pendapat tetapi gunalah perkataan yang elok supaya tiada pihak yang tersinggung.

"Bagaimana kita mahu hormat orang jika mereka tak nak belajar hormat orang lain," soalnya. – 24 Mei, 2014.

sumber



# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Foto guru berdarah mulut ditumbuk pelajar sendiri di Kulai


Dua keping foto sedang tersebar di laman Facebook menyaksikan wajah seorang lelaki yang berdarah di bahagian mulut dan bajunya serta seorang pelajar sekolah sedang berdiri berdekatan dengan pintu sebuah bilik.

Lelaki berkenaan merupakan seorang guru (mengikut dari posting asal) yang dikatakan telah cedera dibahagian mulut hingga berdarah akibat ditumbuk oleh pelajarnya sendiri.


Kejadian tersebut berpunca dari tindakan guru tersebut yang menegur muridnya kerana tidak ke surau untuk bersolat.

Menurut individu yang berkongsi foto ini, kejadian berlaku di SMK Kota Kulai, Johor

Masih belum ada pengesahan dari pihak berkuasa atau sekolah mengenai kejadian ini.

Hadiah tolol dari pelajarnya kepada guru sempena hari guru.

sumber


# sila like "kami undi pakatan rakyat"




Piala Thomas: Malaysia ke final selepastewaskan Indonesia

China pula dikejutkan Jepun ketika kalah 3 - 0 dalam perlawanan separuh akhir. Jepun akan menentang Malaysia dalam perlawanan akhir.


Pasukan Piala Thomas negara telah berjaya menewaskan Indonesia 3-0 dalam perlawanan separuh akhir malam tadi. Kemenangan diperolehi melalui Datuk Lee Chong Wei yang menewaskan Tommy Sugiarto 21-19 dan 21-13.

Pasangan Tan Boon Heong / Hoon Thien How juga berjaya mengenepikan pasangan Indonesia Mohammad Ahsan / Hendra Setiawan melalui tiga set 21-19, 8-21 dan 23-21.

Pemain perseorangan kedua negara, Chong Wei Feng melengkapkan kemenangan Malaysia pada malam ini dengan menewaskan Dionysius Hayom Rumbaka 21-10 dan 21-17

Malaysia akan bertemu dengan Jepun pada perlawanan akhir Piala Thomas 2014


# sila like "kami undi pakatan rakyat"