Ahad, 20 Januari 2013

37 parlimen panas penentu masa depan pakatan dan BN

Pilihanraya umum ke 13 (PRU13) merupakan pilihanraya penentu jangka hayat barisan nasional dan pakatan rakyat. Barisan nasional (BN) dijangka kekal dengan 95 kerusi parlimen yang paling selamat. Begitu juga pakatan rakyat berada dengan 90 kerusi selamat.

Dengan itu digambarkan masih ada 37 kerusi parlimen yang bakal menentukan Barisan Nasional tumbang dan pakatan rakyat berjaya menawan Putrjaya PRU13 yang bakal diadakan sekitar bulan March 2013.





Daripada 37 kerusi parlimen, Barisan nasional masih ada peluang yang agak baik untuk memperolehi sekurang kurangnya 25 kerusi parlimen menjadikan 120 kerusi milik barisan nasional.

Begitu juga kepada Pakatan Rakyat jika mahu menawan Putrajaya PRU13 perlu menang 32 kerusi parlimen daripada 37 kerusi parlimen yang menjadi rebutan dan peluang kepada Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.

Jika Pakatan Rakyat gagal memperolehi 32 kerusi parlimen dalam kelompok 37 kerusi parlimen penentu, peluang Pakatan Rakyat PRU13 tidak kesampaian.

Kelompok 37 kerusi parlimen menjadikan penentu dan kekuatan sokongan diantara Barisan Nasional dan Pakatan rakyat. Jika diambil kira percambahan dan pecahan pengundi di Malaysia dan kefahaman berpolitk di Malaysia masih lagi berpihak kepada Barisan Nasional.

Dengan kata lain Barisan Nasional masih berkuasa lagi dengan jajaran kerusi parlimen sekitar 120 kerusi parlimen. Pakatan Rakyat menang dengan jajaran kerusi sekitar 102 kerusi parlimen PRU13.

Punca utama Pakatan Rakyat gagal menguasai kumpulam 37 kerusi parlimen penentuan ialah:-

SPR dan daftar mengundi masih tidak bersih,

SPR masih memdominan dan ikut tunjuk jahat Barisan nasional terutam pemimpin UMNO.

Lapan (8) tuntutan "BERSIH" tidak dilayan sepenuhnya oleh SPR.

SPR cawangan UMNO Malaysia.

Faktor utma diatas menjadikan Barisan Nasional berjaya kekal berkuasa walaupun umum tahu dan lihat kejahatan, penipuan, rasuah, salahgunakuasa pemimpin Barisan nasional terutama pemimpin tertinggi UMNO.

Malah kami jangkakan Barisan Nasional masih mampu memperolehi 125 kerusi parlimen PRU13. Ini berdasarkan faktor utama daftar pengundi dan polar pengiundi masih lagi menhantui rakyat Malaysia dengan gelagat jahat SPR yang tidak adil dan telus.

baca ini juga:

Kajian menunjukkan pakatan bakal menang

# sila like "pakatan rakyat supporters"



sumber asal: IBT






RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

2 respon:

Tanpa Nama berkata...

kalau SPR tak jadi barua UMNO lama dah lingkup

Tanpa Nama berkata...

Salam, blog saudara telah dipautkan di ronyanuar.com. terima kasih.